Lufthavnsejer presset i bund af finanskrise

København Lufthavns ejer, den australske gruppe Macquarie der netop er gået i børspause, er stærkt presset af finanskrisen. Ifølge luftfartsselskabernes internationale organisation, IATA, faldt passagertrafikken globalt med 9,3 pct. i maj.

Foto: Scanpix. Macquarie-chef Nicholas Moore måtte ved regnskabsaflæggelsen i maj berette om et profitfald på hele 52 procent, og det er således en presset investeringsbank, der nu rygtes at ville sælge ud af sine aktiviteter.
Læs mere
Fold sammen
Ejerskabet af en række lufthavne rundt om i verden er gået fra at være en guldkalv for australske Maxquarie til at være en økonomisk belastning.

Luftfartsbranchen er nemlig et af de hårdest ramte områder af finanskrisen – for Københavns Lufthavn alene er passagertallet faldet med næsten ni procent for juni måned alene. Macquarie ejer ud over lufthavnen i København blandt andet også Bruxelles Lufthavn og Sydney Lufthavn. Med finanskrisen er det blevet sværere og sværere for Macquarie at sikre sig afkast på sine luftfartsinvesteringer, og ifølge avisen Sydney Morning Herald har Macquarie da også i længere tid signaleret, at de kunne være interesseret i et frasalg af sine børsnoterede datterselskaber. Her er Københavns Lufthavn et af dem.

Nedgang rammer hårdt
Lufthavne har primært to indtægtskilder. Dels afgifter fra flyselskaberne for at starte og lande, og dels indtægter fra udleje af butiksområder, parkering med videre i lufthavnene.

For eksempel havde Københavns Lufthavne i de første tre måneder af 2009 en omsætning på 655 mio. kr. Heraf kom godt halvdelen fra trafikafgifter, og resten fra de kommercielle aktiviteter som butiksudlejning, parkeringsafgifter, egne butikker og så videre.

Omsætningen er naturligvis afhængig af, hvor meget lufthavnen bliver brugt. Igen for at bruge Københavns Lufthavne som eksempel, så kom ca. to-tredjedele af trafikindtægterne ligeligt fra startgebyrer og passagerafgifter, mens resten var gebyrer til sikkerhedskontrollen, baggagehåndtering med videre.

Derfor bliver lufthavne hårdt ramt, hvis folk flyver mindre på grund af økonomisk smalhals, frygt for smitsomme sygdomme eller andet. I juni gik der 1,9 mio. mennesker gennem Københavns Lufthavne, og det var 8,7 pct. mindre end i juni 2008. Antallet at starter og landinger faldt samtidig med 11,4 pct. til 21.304.

Ifølge luftfartsselskabernes internationale organisation, IATA, faldt passagertrafikken globalt med 9,3 pct. i maj, som er de seneste tal, mens luftfragt faldt med 17,4 pct. IATA noterer sig, at selv om tallene fortsætter med at falde, så er der tegn på stabilisering.

Skjuler ikke salgsønsker
Den aktuelle suspension af Macquarie-aktien skyldes en større meddelelse, der er på vej fra lufthavns-divisionen Macquarie Airports. Men samtidig går der også rygter om, at Macquarier kan være på vej med et frasalg af andre dele af selskabet.

Blandt andet har der været spekulationer om, at Macquarie Infrastructure Group, der driver betalingsveje, kunne være emne for frasalg.

Analytiker Will Seddon fra den australske investeringsbank White Funds Management siger til Sydney Morning Herald, at Macquarie viser stor interesse i at gennemgå deres aktiver:

”Macquarie har været meget åbne om, at de gerne vil have en bedre balance mellem nettoværdien af deres investeringer og aktiekursen, og nu ser vi, at de er parate til at gennemføre den praktiske del af den tilpasning.”