Lufthavnsboss: B&O skal være bedst

Brian Petersen, direktør for Københavns Lufthavne og nyt medlem af B&O-bestyrelsen, har store ambitioner for Struer-koncernen. ”B&O skal være det bedste af det bedste” siger han.

Foto: Martin Stampe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad har ansigtscreme og fladskærme tilfælles? En del, hvis man spørger Brian Petersen.

I dag er han direktør for Københavns Lufthavne, men før det var han general manager for dagligvarekoncernen Procter & Gambles kinesiske aktiviteter. Og det er i høj grad erfaringer herfra, Brian Petersen vil trække på, som nyvalgt medlem af bestyrelsen i B&O.

”B&O er et brand, der skal sælge til så mange kunder som muligt over hele verden, og i den henseende har jeg en baggrund hos Procter & Gamble, som jeg kan trække på,” siger Brian Petersen.

Har solgt dyr creme


Han bliver hentet ind i bestyrelsen i forbindelse med at formand Jørgen Worning falder for aldersgrænsen på 70 år og træder tilbage, men det er endnu ikke afgjort, om lufthavns-bossen skal være formand eller blot menigt medlem i Struer-koncernen.

”Nu ved jeg ikke, om jeg skal være formand endnu. Det skal den nye bestyrelse, der bliver valgt ind til generalforsamlingen, beslutte. Der er også mange andre gode kandidater,” siger Brian Petersen.

Hvor Procter & Gamble sælger dagligvarer, er Struer-koncernen dog mere kendt for at sælge audio- og visuelprodukter i den dyre ende af skalaen. Men Brian Petersen bedyrer, at han skam har rigeligt kendskab til luksussegmentet.

”B&O er jo lidt dyrere end gennemsnittet, men Procter & Gamble sælger også nogle produkter i luksuskosmetikbranchen, blandt andet noget creme, hvor det koster flere tusind kroner for et par gram, så jeg er skam bekendt med at sælge luksus.”

"B&O er ude af krisen"


Bang & Olufsen har siden 2008 været igennem en svær krise, der både har kostet millioner på bundlinjen og i kursværdi, og en ny formand skal derfor ikke være ubekendt med kriseledelse. Brian Petersen lader sig dog ikke afskrække ved udsigten til udfordringer i Struer.

”I de nogle og tyve år jeg var i Procter & Gamble, og i de år jeg indtil videre har været i lufthavnen, har jeg da oplevet et antal kriser, så det skræmmer mig ikke. Derudover er B&O på vej ud af en krise. Der har selvfølgelig været et langt sejt træk, men vi taler ikke om en virksomhed, der er på vej nedad. I sidste kvartal tjente de penge igen, og 25 procent af salget i sidste kvartal kom fra nye produkter, akkurat som man gerne vil have det. De har skåret kraftigt ned på omkostningerne, og står på i en markant bedre situation.”

Og selvom han endnu ikke har indtaget formandsposten, er lufthavnsbossen da ikke bleg for at lufte store ambitioner på B&Os vegne.

”B&O skal være der, hvor B&O altid har været; som det bedste af det bedste. Det skal være blandingen af det bedste billede og den bedste lydkvalitet og det bedste design. Hvert årti skal man finde ud af hvordan det skal udmønte sig i forhold til de konkurrenter og den udvikling der er,” siger Brian Petersen.

Skal være på forkant

Han peger på B&O’s reaktion på cd’en opfindelse som et eksempel. Her lancerede B&O BeoSound 9000, anlægget med plads til seks cd’ere og glaslåg.

”Lige præcis den øvelse skal man lave igen og igen og igen.”

Brian Petersen har dog én stor mangel, hvis han skal være formand for det Struer-baserede nationalikon. Han har ikke nogle B&O-produkter.

”Jeg har haft det, men jeg har det ikke i dag. Mit sidste anlæg købte jeg, da jeg boede i Kina, og der var ingen B&O-butikker,” lyder forklaringen.

B&O afholder generalformsaling den 27. september, hvor det altså bliver afsløret, om det er Brian Petersen, der skal efterfølge Jørgen Worning som formand.