Lufthavnsboss afviser skat på flyrejser: Det er ikke passagerernes skyld

Flere politikere stiller krav om afgifter på flyrejser for at sikre en grønnere fremtid. Men det vil ikke være en effektiv løsning, lyder det fra lufthavnsdirektør.

Forskning og teknologiudvikling skal sikre en grønnere fremtid i luftfartsbranchen, lyder det fra Københavns Lufthavns direktør. Politikere kræver i stedet flyafgifter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Når flyselskaber i fremtiden skal afgøre, hvor skandinaviske flyruter skal flyves fra, vil pilen formentlig pege på København. Det skyldes blandt andet, at Danmark endnu ikke – i modsætning til nabolandene – har indført flyafgifter.

Samtidig er Københavns Lufthavn lige nu i gang med den største udvidelse nogensinde, der skal gøre det muligt for lufthavnen at rumme 40 mio. passagerer. Tirsdag indvier lufthavnen et helt nyt område med gates, der gør endnu flere flyafgange mulige.

Åbningen lander imidlertid på ryggen af fire ugers intens valgkamp, hvor den altoverskyggende dagsorden har været klimaforandringer og vejen til at sikre den grønne omstilling – blandt andet hvordan man kan begrænse flytrafikken. I rækken af løsningsforslag har flere røde politikere stillet krav om afgifter på flyrejser.

Men det vil være en fejltagelse at gå den vej og blot beskatte flybilletter, lyder det fra Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

»Det er godt at rejse. Det bidrager til forståelse af lande samt folks oplevelses- og kulturforståelse, som jeg tror, at vi har mere brug for end nogensinde. Men vi skal rejse mere klimavenligt og få gjort noget effektivt ved CO2-udledningen. Jeg tror dog ikke, at man gør det ved en flyafgift, for det har ikke den store virkning. Det er jo ikke passagererne, der udleder CO2 – det er flyet,« siger han.

Derfor er det ifølge Thomas Woldbye bedre for klimaet at arbejde teknisk og forskningsmæssigt efter en grønnere fremtid ved eksempelvis udvikling af teknologier, der kan producere større mængder af bæredygtigt brændstof.

»Det er ikke en god idé at begynde at begrænse udbygningen af lufthavnen. Hvis vi en dag i fremtiden har fundet en løsning på, hvordan vi kan rejse mere CO2-venligt, er det ikke smart, hvis Danmark har bragt sig i en situation, hvor vi har forringet vores evne til at nå ud i verden og omvendt,« siger Thomas Woldbye.

Hurtigere ryk

Men på Christiansborg argumenterer blandt andre SFs leder, Pia Olsen Dyhr, for en hurtigere løsning.

»Vi bakker fuldt op om intentionen om at udvikle teknologi, der gør det mere bæredygtigt at flyve. Men det kan vi ikke bare sidde med hænderne i skødet og vente på. Derfor foreslår vi en flyafgift. Det er den mulighed, vi har, for at rykke med det samme, ligesom flere af vores nabolande allerede har gjort,« siger hun.

I blandt andet Sverige, Norge og Tyskland har man allerede indført flyafgifter. Herhjemme har Socialdemokratiet også varslet, at hvis partiet får regeringsmagten, vil det arbejde for en europæisk flyafgift.

De andre røde partier presser dog også på med en national afgift, der dermed potentielt også vil ramme Københavns Lufthavn, der er delvist statsejet.