Lufthavnen planlægger Terminal 4

For at opfylde målsætningen om 30 millioner passagerer årligt inden 2020 har Københavns Lufthavne nu en terminal større end den nuværende Terminal 3 på tegnebrættet.

Ifølge Københavns Lufthavnes målsætning skal der strømme 30 mio. passagerer gennem terminalerne i Kastrup årligt inden 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny terminal til en pris af to til fire milliarder kroner kan være på vej til Københavns Lufthavn. Tiltaget skyldes målsætningen om at nå op på 30 millioner passagerer årligt inden udgangen af dette årti, skriver Børsen.

Den kommende "Terminal 4" ventes at blive lidt større end den nuværende terminal 3, der kostede 1,3 milliard kroner, og vil tage mellem fire og syv år at opføre, fra det øjeblik, bestyrelsen siger god for projektet.

Ifølge bestyrelsesformand for Københavns Lufthavne Henrik Gürtler er der møde om masterplanen for terminalen til august.

Københavns Lufthavn ligger i øjeblikket til at sætte passagerrekord i år med 22-23 millioner passagerer.

"Vi når 30 millioner passagerer inden for dette årti," forudser bestyrelsesformand Henrik Gürtler.

Skarp konkurrence

I den forløbne uge kom det frem, at Terminal A, der er en konkurrent til Københavns Lufthavne, har fået opbakning til at bygge en lavpristerminal i Kastrup i en kendelse fra de danske konkurrencemyndigheder. Terminalen vil i givet fald blive en konkurrent til Københavns Lufthavnes egen lavpristerminal CPH GO der åbnede sidste år.

"Går tingene efter planen, håber vi at åbne Terminal A i første kvartal af 2013, men tidsplanen er stram," siger formand for projektet Torben Thyregod.

Han oplyser, at Terminal A har har fået flere positive tilkendegivelser fra interesserede kunder og erkender, at lavprisselskabet Ryanair måske vil være en af de mere oplagte, skriver Børsen.