Lufthansa vil rykke på Latinamerika

Den tyske luftfartsgigant overvejer at købe portugisiske TAP for at få foden indenfor på det voksende latinamerikanske marked. SAS er trængt i baggrunden.

Foto: PAWEL KOPCZYNSKI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lufthansa melder sig klar til at købe sig større – men ikke i Skandinavien. Luftfartsgigantens topchef siger, at koncernen vil overveje at byde på det statsejede portugisiske flyselskab Transportes Aèreos Portugeses (TAP), der efter planen skal privatiseres i år. Det skriver Financial Times.

Tidligere var det bl.a. SAS, der var nævnt som et muligt omkøbsemne for Europas største flyselskab, målt på omsætning, men nu ser det ud til, at tyskernes fokus er på en anden europæisk region. Det skyldes det økonomiske boom i regionen, som ventes at ville få behovet for flyvninger til at vokse.

"(TAP, red.) er et af de dominerende flyselskaber, når det handler om at være porten til Latinamerika, og det er i sig selv en god årsag til spidse ører, hvis dine kolleger (i TAP, red.) pludselig ringer," siger Christoph Frank, Lufthansas topchef, ifølge avisen.

Christoph Frank lægger ikke skjul på, at der i hans optik er konsolidering på menuen i det europæiske luftrum, og at den tyske gigant nok skal tage sin del af kagen.

"Jeg er i høj grad parat til at slå til, når det kommer til konsolidering, hvis der er oplagte emner. Det er ikke noget, vi udelukker," siger han.

Lufthansa er dog ikke det eneste selskab, der har øjnene rettet mod mulighederne i Latinamerika. Også ærkerivalen i form af British Airways er sulten på Sydamerika. Briterne har ligeledes luftet interesse for TAP, og derfor kan det portugisiske selskab ende med at være centrum i en regulær budkrig.

En ting, der dog kan afgøre slaget på forhånd, er, hvad selskabet Latam Airline Group vælger at gøre. Latam er det planlagte selskab, der skal komme ud af fusionen af Chile-selskabet LAN og brasilianske TAM. Latam ventes at ville tilslutte sig en af de store flyalliancer, og det kan blive altafgørende for, om det bliver Lufthansa eller British Airways, der køber portugisiske TAP, skriver Financial Times.

For mens Lufthansa er i Star Alliance sammen med selskaber som SAS, så er British Airways i alliancen Oneword.