Lufthansa var kun en underskrift fra at købe SAS

Det tyske selskab var enige med SAS-ejerne om en pris på 10 mia. svenske kroner. Men så krakkede Lehman Brothers.

Kun underskriften manglede, da Lufthansa  fik kolde fødder, og handlen blev aflyst. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHAN NILSSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nein danke. Lufthansa var snublende tæt på at købe SAS i 2008 for en aftalt sum på knap 10 mia. svenske kroner. Men så krakkede Lehman Brothers, aktiemarkederne styrtdykkede og Lufthansa fik kolde fødder.

Det er den norske Finansavisen, der i en artikel fortæller historien om handlen, der bogstaveligt talt kun manglede en underskrift, da køberne trak sig. Parterne var klar til at annoncere handlen på et pressemøde og blandt de involverede gik snakken på, hvem der skulle sidde på de forreste stolerækker.

Den første føler fra Lufthansa kom allerede i 2006, da den daværende topchef i Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber, angiveligt gerne have købt aktier i SAS. Dog kun hvis man kunne få minimum 50 pct. af aktierne, og det ville kræve at storaktionærerne i skikkelse af de danske, norske og svenske regeringer ville sælge.

Men i 2007 kom Mats Jansson til i koncernledelsen af SAS og gik i gang med en oprydning. Samtidig Lufthansa var sulten efter opkøb. I april 2008 kom den første formelle henvendelse, og i løbet af sommeren 2008 gennemførte Lufthansa ifølge avisen en due diligence af SAS. Flere i den svenske regering bleve involveret i sagen, og rygterne om det snarlige opkøb florerede.

Alt kørte på skinner, men i september vågnede aktiemarkederne til en ny virkelighed. Kurserne faldt, finanskrisen tog sine første barneskridt, og Lehman Brothers krakkede. Det fik kreditvurderingerne til at rasle ned på banker og selskaber, og Lufthansas finansdirektør, Stefan Gemkow fik kolde fødder.

På det tidspunkt manglede angiveligt blot de de formelle underskrifter fra Danmark, Norge og Sverige, og ifølge Finansavisen var det en ren formalitet. 

Finansdirektøren var bekymret for en nedgradering af Lufthansas kreditværdighed, hvis man opkøbte SAS. Han opfordrede bestyrelsen til at genoverveje, og i sidste ende blev forslaget om et opkøb nedstemt.