Lufthansa-chef giver den gas

Lufthansas topchef, Carsten Spohr, holder kursen, selv om flyselskabets piloter gennemfører den ene strejke efter den anden i protest mod lavprisplaner.

Selv om Lufthansas topchef Carsten Spohr er røget uklar med sine tidligere pilotkolleger har han bevaret vindersmilet og en karismatisk udstråling. Foto: Robert Sclesinger /EPA Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der går en historie i Lufthansa om, at Carsten Spohr engang gik under tilnavnet »stewardessernes favorit«. Han var gulddrengen med vindersmilet, selv tidligere pilot, karismatisk og begejstret for luftfart.

»Han er en af os, han kender problemerne,« udtalte sågar en fagforeningsrepræsentant så sent som i juni.

Spohr er ægte Lufthansa-mand. Men havde nogen frygtet, at selskabets topchef siden maj ville være for blød over for sine pilot-kolleger, så er den frygt manet godt og grundigt i jorden.

I det forløbne halvår har piloterne strejket som aldrig før. Og foreløbig tyder intet på, at stridsøksen begraves. Tværtimod har Lufthansa-ledelsen i den forløbne uge stadfæstet, hvad man er begyndt at kalde Spohr-doktrinen.

Lufthansa vil tage kampen op med både lavprisselskaber og de frembusende konkurrenter fra Mellemøsten, der som regel topper ranglisterne over topservice. Eller med andre ord en tofronts pincet-øvelse.

Helt centralt skal lavpris-konceptet i Wings-familien af datterselskaber udbredes uden for Tysklands og Europas grænser til også at omfatte langdistanceruter til især Asien. Det »klassiske« Lufthansa skal holdes adskilt som Premium-brand, der stiler efter at blive den vestlige verdens første femstjernede luftfartsselskab.

Og på tværs af Lufthansas platforme, der omfatter Swiss Air, Austrian Airlines og Brussels Air, skal der centraliseres og effektiviseres så den eneste forskel måske ender med at være farven på sæderne. Der er, som Spohr udtrykker det, »et fortræffeligt potentiale for synergier«.

Udfordringer

Dermed står Carsten Spohr i præcis samme situation som sine kolleger i Air France-KLM og Iberia, der har været omtrent lige så strejkeplaget på grund af planer om at lukke op for lavprissluserne. Det betyder dårligere løn- og arbejdsforhold, mener specielt piloterne. I Lufthansas tilfælde er det især svagere pensionsforhold, der har bragt sindene i kog.

Som erhvervsbladet WirtschaftsWoche forleden tolkede det, har Carsten Spohr besluttet at give den gas. Han vil være lige så hård som British Airways-chefen Willie Walsh, der ikke just er kendt for konsensusløsninger. Og ifølge kendere venter han sågar bare på at give den endnu mere gas.

Det er store udfordringer, Lufthansa står over for – og en radikal ombygning. Men i modsætning til sin forgænger, den mere kølige og analyserende Christoph Franz, der endte med at blive opfattet som en splittende topchef, bevarer Carsten Spohr tilsyneladende det karismatiske smil.

»Mig går det godt. Man kan altså kun klare mit job, hvis ikke man er angst for den slags ting,« udtalte han i oktober efter at have afleveret sin anden nedjustering af overskuddet på få måneder.

Lynkarriere

Som de fleste af sine forgængere i Lufthansas topledelse er Carsten Spohr en ægte firmaets mand: På nær en tidlig afstikker til Deutsche Aerospace har han tilbragt hele sit arbejdsliv i det tyske flyselskab. Og han har elsket luftfart, siden han som barn gang på gang stod i lufthavnen og ventede på, at hans hårdtarbejdende ingeniørfar skulle lande.

Oprindelig var drømmen at blive jagerpilot, men han lod sig nøje med at tage erhvervscertifikat hos Lufthansa efter et afsluttet ingeniørstudium. Her slog han hurtigt ind på en ledelsesmæssig lynkarriere, om end han formåede at bevare sit flyvercertifikat helt frem til 2007, da han blev chef for Lufthansas fragtdivision og ikke længere havde tid. Siden har han vist nok kun fløjet en Airbus A320 i simulator. Hans yngre bror, Matthias, er iøvrigt pilotinstruktør hos Lufthansas tyske lavprisselskab, Germanwings.

Lynkarrieren kan Carsten Spohr ikke mindst takke Jürgen Weber for. Den tidligere Lufthansa-chef og -formand, der går for at være lidt af en legende i tysk luftfart, fik efter sigende øjnene op for Carsten Spohr, da denne holdt tale ved et arrangement på universitetet i Stuttgart. En tale, som Weber angiveligt kun overværede, fordi han selv tilfældigvis kom for tidligt til sin egen tale.

Spohr blev personlig assistent for Weber, der lærte ham op og nærmest indlemmede ham i sin familie.

Angiveligt var det Webers tidligere sekretær, Ursel Reininger, som tog ham med på råd om, hvordan man former det rette image som leder. Hun er siden blevet lederkonsulent på præcis det område. Det var ifølge legenden med hendes mellemkomst, at Carsten Spohr forvandlede sig fra »stewardessernes favorit« til topchef-kandidat.

Det er almindeligt kendt, at Spohr var favorit til at tage over fra Christoph Franz som koncernchef. Det er også velkendt, at han internt i Lufthansa har et gigantisk netværk, der ofte omtales som »Friends of Carsten« – Carstens venner.

Om han også formår at blive piloternes ven igen, må tiden vise.