Luftfarten vil leve op til sine forpligtelser

Luftfartsselskaber ville helst være foruden virksomheder som Airhelp, men når det er sagt, så erkender SAS og Norwegian, at de har et ansvar at leve op til.

»Det burde ikke være nødvendigt med den slags virksomheder – men det kan hænge sammen med, at lovgivningen er for uigennemskuelig for flyselskaberne og for kunderne,« siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Passagerer med retmæssige erstatningskrav skal have det, de er berettigede til. Det mener både SAS og Norwegian, der peger på, at det grundlæggende er underordnet, om passageren opnår sin erstatning på den ene eller den anden måde.

Men når det er sagt, ville der i en optimal verden ikke være brug for virksomheder som Airhelp, der lever af at søge erstatning for forsinkelser og aflysninger på vegne af passagerer, lyder det fra SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen.

Krav på kompensation

»Lovgivningen fastslår, at forbrugerne i nogle tilfælde har ret til kompensation. Det er der ikke noget nyt i, og det burde branchen egentlig selv kunne håndtere. Det burde ikke være nødvendigt med den type virksomheder – så der må vi som branche nok kigge lidt indad og spørge os selv, om vi har været gode nok til at gå i dialog med kunderne,« siger hun og tilføjer:

»Men det er ikke noget drømmescenarie, at en virksomhed skal varetage den funktion. Trafikstyrelsen varetager funktionen, og Forbrugerrådet er aktivt med oplysning, og det burde række.«

Lovgivningen er uigennemskuelig

Også konkurrenten Norwegian tager indsparkene fra erstatningsfirmaer som Airhelp med ro: »Vi forsøger altid at levere den bedste service til kunderne. Vi vil ikke kunne leve af utilfredse kunder, så vi forsøger at håndtere de klager, vi får ind, på bedst mulig vis,« siger Norwegians informationschef, Johan Bis-gaard Larsen, og tilføjer:

»Vi lever op til de regler, der er. Vi har ikke umiddelbart oplevet flere klagesager i den her forbindelse.«

SAS’ pressechef peger i den forbindelse på, at tvivl om, hvordan man har skullet fortolke reglerne, kan have været en faktor.

»Det burde ikke være nødvendigt med den slags virksomheder – men det kan hænge sammen med, at lovgivningen er for uigennemskuelig for flyselskaberne og for kunderne,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.