Luftfart ind under CO2-børsen

International luftfart bringes fra 1. januar 2012 ind under den "børs", som EU-landene har indført for at lade de frie markedskræfter begrænse CO2-forurening og klimaændringer.

Den internationale luftfart skal ind under EUs CO2-børs. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Det besluttede EU's miljø- og klimaministre enstemmigt torsdag på et møde i Bruxelles.

- Det har været et ønske i flere år fra dansk side, at EU skulle gå foran globalt og vise et rigtig godt eksempel. Udledningerne fra luftfart stiger og stiger, og det er ikke logisk, at luftfart ikke er omfattet, siger en stærkt tilfreds dansk klimaminister, Connie Hedegaard (K).

For øjeblikket gælder EU's kvotehandels-system kun for industri på landjorden. Nu inkluderes al luftfart til og fra Europa, og det vil formentlig udløse et amerikansk ramaskrig. Oprindelig var det nemlig tanken, at luftfart til og fra EU skulle have to års henstand i forhold til flyvninger internt i EU. Amerikansk vrede bekymrer dog ikke Connie Hedegaard.

- Dette er en måde at markere over for andre verdensdele, at vi mener det alvorligt, og at det er rimeligt, at fly også skal reguleres, lyder svaret.

Den danske tilfredshed skyldes, at 10 procent af udledningsrettighederne skal bortauktioneres i kvoter, hvilket betyder, at de største forurenere kommer til at betale mest. Ved dagens start havde portugisiske EU-formandskab kun lagt op til tre procents bortauktionering ifølge den danske minister.

- Virkeligheden er, at et antal EU-lande slet ikke ønsker bortauktionering overhovedet, siger hun.

Yderligere 87 procent gives til de 27 lande efter en fordelingsnøgle på basis af deres historiske CO2-forurening i perioden 2004-06.

De sidste tre procent holdes på østeuropæisk foranledning tilbage for at sikre, at lande med relativ stor økonomisk vækst, læs: Østeuropa, også får mulighed for at få en tilsvarende vækst i deres luftfart.

Ordningen kommer, eksempelvis, til at koste en gennemsnitspassager mellem 40 og 60 kroner mere for en flyvetur mellem København og Berlin, vurderer Hedegaard.

- Det er vel rimeligt, at vi betaler den merpris, fordi vi udleder noget, der er til gene for miljøet. Her kommer til at gælde et forureneren-betaler-princip, ligesom det gælder inden for så mange andre områder, siger hun. /ritzau/

RB-Børsen