Lovforslag betyder døden for en lang række magasiner

Et lovforslag vil pålægge moms på danske magasiner trykt i udlandet, for at sikre arbejdspladser i den grafiske industri. Undersøgelse viser, at det vil få fatale konsekvenser for magasiner. Men det sikrer fair konkurrence, lyder det fra Grafisk Arbejdsgiverforening.

Foto: Kristian Brasen

Magasiner, skrevet på dansk, skal fremover pålægges moms, hvis de trykkes uden for EU. Sådan lyder lovforslaget fra skatteministeren i håbet om at kunne beskytte arbejdspladser indenfor den grafiske industri.

For momsreglerne vil få flere til at trykke deres magasiner i Danmark frem for i lande uden for EU, som Norge og Schweiz.

Men en undersøgelse foretaget af Copenhagen Economics på vegne af Bonnier Publications, så vil det ikke beskytte arbejdspladser. For analysen viser for det første, at det billigste alternativ til trykning uden for EU ikke er at flytte det til Danmark, men i stedet til andre EU-lande med lavere omkostninger.

Jens Henneberg, viceadm. direktør hos Bonnier Publications, mener, at lovforslaget er udokumenteret.

»Når vi selv laver analyser på det, så er der simpelthen ikke hold i det. Det er en direkte forkert påstand. Hvis det her lovforlag bliver vedtaget, så bliver der næppe skabt en eneste arbejdspalds i den grafiske industri. Lovforlaget vil heller ikke forhindre, at der ikke bliver flyttet grafiske arbejdspladser ud af landet,« siger han.

Analysen peger også på, at lovforslaget vil medføre alvorlige konsekvenser for en række dansksprogede magasiner, der bliver 25 procent dyrere. Magasinerne vil opleve et samlet fald i oplaget på hele 43 til 64 procent som følge af lovforslaget.

Regnestykket vil ikke blive til fordel for den danske beskæftigelse, lyder det fra Jens Henneberg. Tværtimod. Han peger på undersøgelsen, som antager, at lovforslaget i yderste konsekvens vil sende op mod 218 medarbejdere på magasinerne ud i arbejdsløshed. Samtidig vil omkring 100 ansatte i Post Danmark - ifølge et høringssvar fra 3F - miste deres job, da færre magasiner skal omdeles til danskerne.

»Det er en fuldstændig forkert præmis for lovforslaget. Hvis man holdt status quo, så beholdt man de arbejdspladser, der er i magasinbranchen og de arbejdspladser hos Post Danmark. Det vil ikke betyde, at der flyttes flere grafiske arbejdspladser ud af landet,« siger Jens Henneberg.

Hilser forslaget velkommen

Sagen har midlertidig en lidt anden eftersmag, spørger man Grafisk Arbejdsgiverforening. Den adm. direktør, Thomas Torp, hilser lovforslaget velkommen.

»Det er i dag sådan, at på grund af et hul i momslovgivningen har udgiverne mulighed for at undslippe momsen på magasinerne, hvis de bliver trykt  i Norge. Det betyder, at mange arbejdspladser i trykkerierne bliver flyttet ud af landet,« siger han, og fortæller, at det har kostet mange arbejdspladser i den grafiske industri.

De vurderer, at det har kostet et par hundrede arbejdspladser, og det vil koste det samme fremadrettet, hvis der ikke bliver ændret i momslovgivningen.

»Jeg ved godt, vi bliver mødt af påstande om, at den grafiske verden ikke er konkurrencedygtig, men det er simpelthen ikke korrekt. Det eneste område, hvor vi ikke kan konkurrere, det er på trykning af magasiner i Norge og Schweiz. Og det er bestemt ikke, fordi de er billige, det er udelukkende på grund af den her momsfinte. Det handler ikke om, hvorvidt vi er konkurrencedygtige eller ej,« siger Thomas Torp.

Han mener, ved at få banket lovforslaget fast, så sikrer man en fair konkurrence. Ifølge Thomas Torp handler det om, at der er nogle mediekoncerner, som har fundet en »momsfinte« til at undgå at betale den samme moms, som deres konkurrenter, der får trykt magasiner i Danmark.

»Jeg kan da godt forstå, hvis man er en stor mediekoncern, som har glæde af, at man kunne undslippe dansk moms, så ærger man da sig over, at man skal til at betale dansk moms som konkurrenterne. Men det er altså fair. Det er jo sådan set det, der er afgørende. Det er fair konkurrence.«