Louis Poulsens italienske ejer overvejer et frasalg

Frasalg. Et salg af PH-lampeproducenten Louis Poulsen »kan blive en løsning«, lyder det fra selskabets økonomisk trængte ejer. »Alt er til salg afhængigt af prisen,« siger topchef Luigi Ferrando fra Targetti Sankey.

Pia Knudsen (th), Finn Eeg Petersen og Bettina Elbæk Pedersen (tv), som er ansvarlige for Louis Poulsen Lightnings samarbejde med in- og eksterne designere Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter seks års italiensk ejerskab kan den danske producent af PH-lamper, Louis Poulsen, få nye ejere.

Den italienske ejer, Targetti Sankey, er i dybe økonomiske problemer og åbner for første gang døren på klem for et frasalg af Louis Poulsen.

»Her og nu forsøger vi ikke at sælge Louis Poulsen, men det kan blive en løsning på sigt,« siger Luigi Ferrando, topchef hos Targetti Sankey Spa til Berlingske Business.

»Alt er til salg afhængigt af prisen,« siger den italienske topchef, der dog samtidig fastslår, at der ikke er indledt en salgsproces.

Luigi Ferrando er blevet indsat som topchef i Targetti-koncernen, efter at den har lidt store tab under krisen og været tvunget ud i en økonomisk rekonstruktion. Bankerne har konverteret gæld til aktier, og Luigi Ferrando er blevet ansat til at skrue en redningsplan sammen for belysningskoncernen. Den ligger klar om kort tid, fastslår topchefen over for Berlingske Business.

»Om et par måneder er vores analysearbejde færdigt, og vi har en bedre vurdering af, hvad koncernens muligheder er. Men I skal ikke forvente, at der kommer en ny offensiv forretningsplan. Det handler mere om at få genoprettet virksomheden end at lægge ambitiøse planer,« siger Luigi Ferrando.

Louis Poulsen blev købt for 1,3 mia. kroner af Targetti i samarbejde med kapitalfonden 3i i 2007. Siden har italienerne købt den resterende del af Louis Poulsen, men investeringen i den danske virksomhed har vist sig at være en markant dårligere forretning end ventet. Louis Poulsens omsætning er i dag 25 procent lavere end i 2007, og den danske virksomhed har kun høstet spinkle driftsoverskud på fem og ni mio. kroner de seneste år. Alligevel er der ingen strategiændringer på vej for Louis Poulsen.

»Der er ingen strategiske ændringer på vej hos Louis Poulsen. Vi ønsker, at virksomheden fortsætter sine aktiviteter og vokser i størrelse. Vi ønsker, at virksomhedens værdi vokser, og at den bliver ved med at producere high-end produkter,« siger Luigi Ferrando, der dog ikke mener, at selskabets danske ledelse skal være i tvivl om, hvad ambitionen er.

Ejere vil have bedre overblik

»Målet er at forbedre Louis Poulsens præstationer. Vi tror stærkt på, at vi kan få Louis Poulsen til at præstere bedre, end virksomheden gør i dag,« siger Luigi Ferrando.

I gårsdagens udgave af Berlingske Business lød det fra Louis Poulsens danske ledelse, at der manglede penge til at investere i både gamle og nye markeder.

Italienerne står dog ikke klar til at udskrive en stor check.

»Jeg kan sige helt ærligt, at der er blevet investeret i Louis Poulsen kontinuerligt. Men om vi vil investere mere er et svært spørgsmål. Vi har ikke investeret voldsomt meget, og før vi tager en forpligtende beslutning om at gøre det, så er det nødvendigt for os at have et bedre overblik over hele Targetti-koncernen,« siger Luigi Ferrando.

Louis Poulsen har rettighederne til at producere de berømmede PH-lamper og flere af Arne Jacobsens lamper. Salget til detailmarkedet udgør ca. 30 procent af forretningen, mens det professionelle marked udgør ca. 70 procent.