Louis Poulsen ønsker sig en stærk ejer

Skal en ny ejer helst være rigmand, kapitalfond eller en industriel aktør? Ikke så vigtigt, lyder det fra Schøllhammer, der primært ønsker sig en ejer, som vil investere i virksomheden på langt sigt.

»Virksomhedens største styrke er, at vi har nogle fantastiske produkter, og vi har et set-up, som gør, at vi kan servicere vores marked hurtigt og effektivt,« siger Søren Schøllhammer, vicepresident i Louis Poulsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ambitiøs, vedholdende og pengestærk ejer.

Det er ønsket fra lampeproducenten Louis Poulsens danske ledelse. For det vil kræve rygrad at lede Louis Poulsen ind i fremtiden.

»Udfordringen for Louis Poulsen er den generelle markedssituation. Vi opererer i høj grad i projektmarkedet, og vi er en lille spiller på rigtigt mange markeder. Så de udsving, der må komme på projektmarkedet, er en af de usikkerheder, som vi lever med i hverdagen, og som vi også må leve med fremadrettet,« siger Søren Schøllhammer, vice president ved Louis Poulsen.

Men Louis Poulsen kan på den anden side også være en interessant investering for mange.

»Virksomhedens største styrke er, at vi har nogle fantastiske produkter, og vi har et set-up, som gør, at vi kan servicere vores marked hurtigt og effektivt, og dermed ser jeg fantastiske muligheder for, at virksomheden kan vokse fremadrettet,« siger han.

Om en ny ejer er rigmand, kapitalfond eller en industriel aktør betyder ikke det store ifølge Schøllhammer.

»Jeg har ikke nogen præferencer for den ene eller den anden type ejer. Jeg har selvfølgelig bare et ønske om, at en eventuel ny ejer vil investere i virksomheden på langt sigt,« siger han.

Under alle omstændigheder bliver et nyt ejerskifte en stor mundfuld for Louis Poulsen at komme igennem. Er den nye ejer udenlandsk, bliver udfordringen størst.

Det sagde Schøllhammer, da han tidligere på året stillede op til en større artikel i Berlingske Business Magasin, der stillede skarpt på, hvad det betød for Louis Poulsen, Georg Jensen og Royal Copenhagen at få udenlandske ejere.

»Når en virksomhed får nye ejere, ligger der en stor opgave for ledelsen i at gøre de nye ejere opmærksomme på de værdier, som ligger dybt indgroet i virksomheden. Hvis de nye ejere havde været danske, ville ejerkredsen naturligt kende til os og have en indgående forståelse for vores rødder, særkender og langsigtede målsætninger. Det kan man ikke i samme udstrækning forvente af en udenlandsk ejer,« sagde Søren Schøllhammer dengang.