London bugner af mærkværdig OL-merchandise

De engelske OL-arrangører har sat alle sejl til på merchandise-fronten og håber på salg for op mod 10 mia. kroner, men butikkerne tvivler på de mange kulørte OL-nipsting.

OL-maskotterne Wenlock og Mandeville kommer i utallige merchandise-varianter. Wenlock er OLs officielle maskot, mens Mandeville er maskot for Handicap-OL. Fold sammen
Læs mere
Foto: TYRONE SIU
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gummiænder, te-stel, æggebakker, T-shirts, sengetøj, miniature dobbeltdækker-busser.

Listen af merchandise-produkter med OL-logo og Union Jack-flag bare fortsætter og fortsætter.

OL-arrangørerne i London håber at klemme 9,5 mia. danske kroner ud af merchandise-salget før, under og efter OL.

Det tal er imidlertid skudt langt over målet, skriver Wall Street Journal. En række detaileksperter og butiksejere tror simpelthen ikke på, at gæsterne vil kaste så mange penge efter merchandise i en krisetid.

SE BILLEDERNE: Mærkværdig OL-merchandise

"Jeg vil være overrasket, hvis taletl bare så meget som kom i nærheden af det beløb," siger Bryan Roberts fra selskabet Kantar Retail til wsj.com.

Det samme gælder for butikschef Paygar Sediqi, der styrer en butik på Londons souvenirshopping mekka Oxford Street.

"Det hele er dyrt. Hvorfor skulle turister købe lige netop det her? De synes, det her en lækker tøjkollektion? Det er en elendig tøjkollektion," siger butikschefen ifølge Wall Street Journal om de officielle T-shirts med tryk af OL i Londons maskotter.

De to maskotter har fået mange briter til at rynke på næsen, skriver avisen. De særprægede væsener med ét øje hedder Wenlock og Mandeville, og minder ifølge en journalist på Wall Street Journal om figurer fra Disney-tegnefilmen Monsters Inc.

Det hjælper nok heller ikke på det hele, at den britiske kunstkritiker Stephen Bayley har været sønderlemmende i kritikken af maskotterne, logoet og de andre mange merchandise-artikler.

"Der en tendens til at ende med hjernedødt bras til de fleste OL-arrangementer, men aldrig har det været mere forstyrret end den her gang," sagde han for nylig ifølge Wall Street Journal og beskrev desuden maskotterne som "computergenererede smølfer".

Der er dog lyspunkter. En miniaturemodel af den olympiske fakkel skulle sælge godt. Den olympiske organisations komite - kendt som Locog - ønsker ikke at frigive tal for salget, men beskriver salget og målsætningen således:

"Det føltes ambitiøst i starten, men vi har stor tiltro til det. Om du så har 5 dollars eller 500, så er der noget for dig," siger Locogs retailchef Simon Lilley.