Lokalproduktion og Robinson Ekspedition kickstarter Hummels tyrkiske eventyr

Hummel har de sidste tre år åbnet over 400 butikker i Tyrkiet. Lokalproduktion og markedsføring er nøglen til at gøre Tyrkiet til Hummels største marked næste år.

»Havde vi nået det havle både på omsætning og indtjening, havde jeg været meget godt tilfreds,« siger adm. direktør Søren Schriver om Hummels indtog på det tyrkiske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard

Et par få konceptbutikker startede Hummels tyrkiske eventyr, som på få år har udviklet sig til en større forretning med 400 butikker fordelt over det meste af Tyrkiet, skriver Børsen i dag.

»Jeg må være ærlig og sige, at det er kommet meget bag på mig, hvor stor en succes vi har haft dernede. Havde vi nået det halve både på omsætning og indtjening, havde jeg været meget godt tilfreds,« siger adm. direktør i Hummel Søren Schriver.

I 2015 forventes salget at runde 300 mio. kr, hvilket er 25 pct. af selskabets samlede grossistomsætning. Søren Schriver peger på den lokale produktion som en del af Hummels vej ind på det tyrkiske marked, hvor konkurrenterne blandt andet hedder Nike og Adidas.

»Vi kan hele tiden tilpasse vores kollektion, så de passer til moden, og det kan de andre ikke, for de producerer i udlandet,« siger Søren Schriver til Børsen.

For at nå helt ud i de tyrkiske stuer har Hummel byttet de store tøjsponsorater i sportsbranchen ud med Survivor - den tyrkiske version af Robinson Ekspeditionen - hvor deltagerne iklædes de karakteriskte vinkler. På den måde når Hummel ud til mellem 20 og 30 mio. tyrkere.