Lokalbanker: Vi gør intet ulovligt

Sparekassen Kronjylland og brancheorganisationen Lokale Pengeinstitutter ser ingen problemer i, at mange småbanker formidler billetter til rejser og kultur- og sportsarrangementer. Det vækker især undren, at Nordea opfatter fremgangsmåden som ulo

Er Nordea dydens vogter, eller er rønnebærrene sure? Er storbanken i virkeligheden bare sur over at miste kunder til lokalbankerne?

Spørgsmålene kommer fra direktør i Sparekassen Kronjylland, Jacob Leth, der undrer sig over, at Nordea er gået ind i diskussionen om småbankernes salg af billetter til rejser og kulturarrangementer.

Jacob Leths udfald kommer, efter at Berlingske Business i går kunne fortælle, at mange småbanker bevæger sig i en juridisk gråzone, når de formidler billetter til alverdens kultur- og sportsarrangementer.

Flere juraeksperter stillede spørgsmålstegn ved, om fremgangsmåden er lovlig, da pengeinstitutter ifølge loven om finansiel virksomhed skal holde sig til at drive bankvirksomhed.

Nordea har samtidig understreget, at banken opfatter fremgangsmåden som ulovlig og derfor selv har fravalgt at sælge rejser, sportsbilletter og lignende til kunderne.

Jacob Leth fra Sparekassen i Kronjylland, der bl.a. har formidlet billetter til rejser og kulturarrangementer, er alt andet end tilfreds med Nordeas udmeldinger.

»Man må spørge sig selv, om Nordea er dydens vogter, eller om de mener, som de gør, fordi de taber kunder. Vi tjener ikke penge på arrangementerne. Det indgår tværtimod i vores markedsføringsbudget, og jeg kan ikke på nogen måde se, at det skulle være ulovligt,« siger Jacob Leth.

Juridisk gråzone
Flere eksperter understregede i gårsdagens avis, at fremgangsmåden under alle omstændigheder bevæger sig i en juridisk gråzone. Der kan nemlig stadig være tvivl om, hvorvidt det er lovligt, når bankerne forsøger at tiltrække erhvervskunder ved at sælge kundernes produkter.

Jacob Leth føler sig dog på sikker grund, når banken formidler skiture og andre arrangementer.

»Jeg vil også kunne finde mange jurister, der ikke er i tvivl om, at det er lovligt. Loven siger, at man ikke må drive anden form for virksomhed. Det forudsætter, at man tjener penge på det, og det gør vi ikke,« understreger Jacob Leth.

Han fortæller også, at Nordea i Randers indtil udgangen af 2005 solgte billetter for en koncertarrangør, som var kunde i banken.

»Men siden er kunden skiftet tilbage til Sparekassen Kronjylland, og så er det jo betydeligt lettere at være dydens vogter,« siger Jacob Leth.

I Nordea vil pressechef Claus Christensen ikke afvise, at enkelte filialer kan have solgt billetter til kulturoplevelser og lignende i tidens løb. Men han understreger, at det aldrig har været normal praksis.

»Vi ønsker ikke at blæse op til krig. Vi fortæller blot, at vi tolker loven som om, at fremgangsmåden er ulovlig. Det afgørende er, at vi får en afklaring af reglerne. Det må da være i alle bankers interesse,« siger Claus Christensen, der også afviser, at storbanken mister kunder.

»Vi har en positiv kundeudvikling, men det er ikke det, sagen handler om. Det handler om, at bankerne skal have ens spillerregler,« siger Claus Christensen.

Finanstilsynet understregede i går, at man først kan tage stilling, hvis man har en konkret sag. Kontorchef Thomas Kjøller fortalte, at man nu vil kigge nærmere på eksempler fra Sparekassen Kronjylland og Sparekassen i Skals.

Direktør Jan Kondrup fra Lokale Pengeinstitutter kalder småbankernes salg af billetter for bagatelagtige markedsføringsaktiviteter. Han kalder det et spørgsmål om at deltage aktivt i lokalsamfundet.

»Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der findes eksempler på kant med loven, men det er ikke mit indtryk. Vores jurister har sagt god for aktiviteterne, og måske er Nordeas holdning mest af alt et udtryk for, at de mindre pengeinstitutter er i fremgang,« siger Jan Kondrup.