Logo-tvang på firmabiler guf for tyveknægte

Regeringens lovpakke for at dæmme op for sort arbejde betyder, at der skal logo og CVR-nummer på firmabiler. Det kan skade firmaer, der i dag kører rundt med luksusvarer i anonyme biler.

Producenter af eksempelvis dyre smykker har ikke lyst til at skilte med deres firmabiler af frygt for indbrud. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampen for at dæmme op for sorte håndværkere betyder, at firmaer efter 1. januar 2013 skal køre med synligt logo og CVR-nummer på deres gulpladebiler.

Adskillige helt og aldeles lovlige firmaer vælger dog i dag helt bevidst at køre rundt med anonyme firmabiler. Eksempelvis sælgere af luksusvarer som smykker, kunst eller dyre elektronikprodukter kan have god grund til ikke at skilte for åbenlyst med bilens indhold.

Lovændringen får folk som Thomas Sillesen fra firmaet Densen Audio Technologies til at rynke på næsen. I de 18 år, han har handlet med elektronik, er han sluppet for indbrud i sine firmabiler uden logo, fortæller han. Den tid er med den nye lov forbi, frygter han.

"Tyve går selvfølgelig efter biler, hvor de kan se, hvad der er inde i dem. Hvis vi skal til at reklamere med, hvad vi kører rundt med, så er det klart, at det vil have en negativ effekt," siger han.

Thomas Sillesens firma udvikler og producerer selv eksklusive Hi-Fi-løsninger. Ifølge ham er det ikke unormalt, at det og hans andet firmas to varebiler kører rundt med produkter for mellem et par hundrede tusinde og op til over en million kroner.

"Det strider mod al fornuft. Som privatperson er man jo altid blevet rådet til at fjerne alt synligt af værdi, når man forlader bilen, men nu skal man som firma åbenbart til at skilte med det," siger Thomas Sillesen.

Tænker kun på håndværkere

Den nye regel er en del af regeringens samlede indsats mod sort arbejde, der blandt andet også indeholder muligheden for, at Skat kan gå ind på privat ejendom uden dommerkendelse, hvis der er tegn på sort arbejde. Skatteordfører Torsten Schack Pedersen fra Venstre, der stemte imod loven, mener ikke, at regeringen har tænkt på konsekvenserne for andre end sorte håndværkere.

"Jeg er i den behandling, vi har haft, ikke stødt på overbevisende argumenter for, at det her skulle være virkningsfuldt. Jeg ved ikke, om det eksempelvis er sort arbejde inden for Hi-Fi-området, som man nu skal bekæmpe. Det virker som et instrument, der skulle med i en pakke, fordi det skulle se handlekraftigt ud, og så havde man ikke overvejet, hvilke negative konsekvenser det førte med sig," siger han til Epn.dk

Dansk Erhverv positive over for loven

Hos Dansk Erhverv er man positive over for, at mindre firmabiler nu også skal have synlige logoer udenpå. Dog med et forbehold.

"Vi har overordnet støttet loven, men problematikken omkring firmaer, der ikke vil skilte med, at de kører med dyre varer, er vores hovedanke imod forslaget. Hvis det kan løses på samme måde som i godstransportloven, så støtter vi dog ordningen," siger Jesper Højte Stenbæk, der er chefkonsulent for transport hos Dansk Erhverv.

"Vi har anbefalet regeringen lige at tage et kig på godstransportloven. Her er der en kattelem, hvis en lastbil eksempelvis kører rundt med B&O-fjernsyn. Så kan chaufføren have et brev med, som de kan vise, hvis de bliver stoppet. Så kan de slippe for at køre rundt med logo på siden," siger han.

Möger: Vægten ligger på at standse sort arbejde

Hos Skatteministeriet oplyser man, at arbejdet med at udforme, hvordan loven omkring logoer og CVR-nummer på firmabiler skal se ud i praksis, endnu ikke er afsluttet. Ministeriet vil i løbet af året udarbejde de nærmere retningslinjer, så de er klar, inden loven træder i kraft 1. januar 2013.

I et skriftligt svar oplyser skatteminister Thor Möger Pedersen (SF), at det er hensynet til kampen mod sort arbejde, der har vægtet højest.

”Kravet om, at gulpladebiler skal være forsynet med navn eller logo, er en vigtig del af den samlede indsats for at skabe synlighed om, hvor der sker sort arbejde. Kravet er en del af en større samlet pakke, der skal mindske omfanget af sort arbejde, som det danske samfund er hårdt ramt af. Meningen er at gøre det sværere at skjule, hvis en håndværker eller andre laver sort arbejde, typisk om aftenen eller i weekenden i villakvarteret. Allerede i dag er gadebilledet fyldt med varebiler, der er forsynet med navn og logo,” udtaler ministeren.