Logistik med øl i hanerne

Roskilde Festival er en udfordring for Carlsberg, når mere end en million liter øl skal skaffes frem til 130.000 festivaldeltagere.

30 køletrailere er sat ind for at løse opgaven – for øllet skal være koldt . Flere af trailerne er stationeret som »lagre« på pladsens to ølspots, hvor øl kun sælges i hele rammer, fortæller logistikdirektør Thomas Panteli, Carlsberg. Foto: Carsten Teiner. Fold sammen
Læs mere

En hvilken helst logistikchef i et større supermarked ville få sved på panden, hvis han fik at vide, at kundetallet blev næsten firedoblet den næste weekend. Men år efter år er driftige forretningsfolk og et utal af hjælpere i stand til at løfte opgaven, når Roskilde Festival går i gang.

Roskilde er næsten lige så stor som Aalborg – en gang om året. For fra at være en hyggelig lille provinsby på Sjælland med godt 48.000 indbyggere, vokser Roskilde til 180.000 indbyggere, når 130.000 musikelskende mennesker fra hele verden indtager byen og dens verdensberømte festival.

Det er en udfordring for hele byen og for dens indbyggere – og i endnu større grad dens handelsliv. For butikkerne skal have den store indkøbsliste frem, når kølemontrerne skal fyldes op, selv om størstedelen indtages på festivalpladsens mange områder.

Det kræver kolossalt meget forberedelse, og Carlsberg – det firma, der har den allerstørste omsætning under festivalen – har opbygget en ekspertise med 25 medarbejdere, der flytter til byen og bor i skurvogne tæt på pladsen. Og så skal man lige huske, at der er et par festivaler på ca. samme tid, som også skal have forsyninger.

»Vi har mange forskellige funktioner, der skal fungere sammen – selvfølgelig med køretøjer og chauffører plus andre medarbejdere. Men også andre teknikere og vores eventfolk skal være en del af den overordnede logistik,« siger Thomas Panteli, logistikdirektør hos Carlsberg Danmark A/S.

1,3 millioner liter øl og vand langes over de mange diske, som findes overalt på pladsen. Over en million liter er øl, hvortil kommer Coca-Cola og vand under festivalen. To tredjedele af ølsalget er fadøl fra fustager, og en tredjedel er dåser.

50 lastvognstog dagligt

Hver dag køre op mod 50 lastvognstog i pendulfart mellem centrallageret i Høje Taastrup og Roskilde.

30 køletrailere er sat ind for at løse opgaven, for øllet skal være koldt, og flere af trailerne er stationeret som »lagre« på pladsens to ølspots, hvor øl kun sælges i hele rammer.

Ølteltene betjener festivalgæsterne med fadøl. Til at forsyne dem er der sat fire biler ind til at køre fustager. Ikke alle kan på forhånd regne ud, hvor meget øl der skal sælges, så mange ølboder henvender sig i det provisoriske hovedkontor, hvor medarbejdere er klar til at klare nye ordrer.

»Vi har 160 køleskabe og 430 fadølshaner i gang på pladsen – med tilhørende kulsyrepatroner og 1.000 liter minitank-trailere,« siger »Lappe« eller Lars Peter Fyrst, eventmanager og faktisk ansvarlig for, at der er øl i hanerne.

Under festivalen er der hver morgen klokken otte evaluering, hvor gårsdagens oplevelser og eventuelle problemer gennemgås.

Tuborg har været officiel sponsor siden 1990, men har været med lige siden 8.000 festivalgæster hyggede sig tilbage ved den første festival i 1971.

Festivalen er non-profit og har ofte sportsklubber til at stå i boderne. Overskuddet går til gode formål, og for Carlsberg er det en god investering.

»Vi går allerede i gang med at planlægge næste års festivaldeltagelse under festivalen i år. Vi har stor glæde af sponsoratet, fordi vi kommer direkte i kontakt med nye kunder, og vi kan samtidig udstille vores allernyeste produkter – i år f.eks. Ultra 65 pilsneren på 6,5 promille og Somersby Wild Cactus, der er vores største succes i år,« siger Jens Bekke, kommunikationsdirektør hos Carlsberg Danmark A/S.