Løven køber sig til kunstig intelligens

Leo Pharmas iværksætter-satsning, Leo Innovation Lab, køber sig ind i finsk teknologiselskab, der med brug af kunstig intelligens er ved at udvikle et analyseværktøj, der kan hjælpe læger med at opdage og kortlægge komplekse sygdomme.

Leo Innovation Lab, med direktør Kristian Hart-Hansen spidsen, har købt sig ind i det finske health tech-selskab Combinostics. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Hougaard

Medicinalselskabet Leo Pharma skød sidste år 500 mio. kr. ind i et nyt innovationscenter, der skal skabe digitale løsninger til mennesker med hudsygdomme. Få uger efter startsskudet købte Leos innovationssatsning den danske app Eat Better og kan nu løfte sløret for endnu et digitalt indkøb.

Leo Innovation Lab har sikret sig en bid af den finske teknologi virksomhed Combinostics, der med brug af kunstig intelligens er i færd med at udvikle en analysemetode, som i fremtiden kan diagnosticere sygdomme og forudsige deres forløb.

Leo ønsker ikke at offentliggøre købsprisen, men oplyser, at selskabet har sikret sig en ejerandel på 7,5 pct. af den finske tech-virksomhed. Combinostics fokuserer primært på demens, men det er forventningen, at selskabets teknologi vil kunne bruges i andre sygdomsområder.

»De teknologier og den brug af data og algoritmer, der udvikles af firstmovers inden for health-tech i dag, er ekstremt interessante for os,« siger Kristian Hart-Hansen, der er direktør for Leo Innovation Lab.

Den grundlæggende målsætning hos Leo Innovation Lab er, at enheden skal skabe digitale løsninger til mennesker med psoriasis. Og Kristian Hart Hansen mener altså, at det finske teknologiselskab har et værktøj i hænderne, som kan hjælpe ham med at ramme den målsætning.

»Brugen af kunstig intelligens er stadig på et meget tidligt stadie inden for medicinalverdenen, men de muligheder, der ligger i området, er utroligt spændende. Den måde, Combinostics bruger data på – gennem algoritmer og machine learning – er meget interessant for os, så vi ser gode muligheder i et samarbejde, der på sigt kan indgå i løsninger til mennesker med hudsygdomme,« siger Kristian Hart-Hansen.

Leo Pharmas innovationsprojekt har tætte bånd til moderselskabet i Ballerup, men rent fysisk til huse ved Strøget i København, hvor rammerne ligger meget langt fra det typiske kontormiljø i et stort medicinalselskab. Foreløbigt har projektet fået et mandat på tre år fra Leo Pharmas bestyrelse.

Leo Innovation Lab har tidligere anslået, at man kommer til at beskæftige i omegnen af 40 mennesker i Danmark. Foruden hovedkvarteret i København har innovationsprojektet underafdelinger i både London, Paris og Toronto.