Løkke smækker kassen i for trafikpenge

Finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) står fast. Regeringens infrastrukturfond bliver i denne omgang på 90 milliarder kroner, og en kommende trafikplan, der rækker frem mod 2020, kan ikke indeholde nye veje og jernbaner for mere end dette beløb.

Foto: Scanpix. Lars Løkke Rasmussen (V) vil kun give 90 milliarder kroner til den kommende trafikplan.
Læs mere
Fold sammen
Det står klart efter et forhandlingsmøde fredag formiddag i Finansministeriet.

Ritzau erfarer, at Løkkes kolde skulder til flere penge betyder, at der reelt kun er 10,6 milliarder kroner til forhandling under trafikordførernes møder i Transportministeriet. Resten af pengene er bundet til vejprojekter, der allerede er vedtaget, til et nyt signalanlæg på jernbanen til en pris på 22 milliarder kroner samt en udvidelse af jernbanen på Sjælland til 10 milliarder kroner.

Lars Løkke Rasmussen siger, at der med tiden kan komme flere penge i fonden og peger på, at der vil komme et overskud fra udenlandske biler og lastbiler, når der kommer kørselsafgifter. Det sker dog først efter 2015, og Løkke vil se pengene først.

"Der er nogen, der mener, at når vi ved, der kommer penge, kunne vi allerede bruge dem nu. Regeringen er indstillet på at bruge pengene, men det er bedre at bruge dem, når de kommer," siger Lars Løkke Rasmussen.

De Radikale voldsomt skuffet
De Radikale er med i trafikforliget, og trafikordfører Johs. Poulsen er voldsomt skuffet over, at Løkke fejer alle forslag om yderligere penge til fonden af bordet.

"Vi har spillet ind med en række forslag, der kan udvide den samlede ramme. Vi må konstatere, at det er faldet på klippegrund. Vi oplevede en afvisning af de forslag, der kom på bordet. Vi har spillet ind med en motorvejsafgift og en Maut for lastbiler, og vi oplevede en afvisning fra Lars Løkkes side, der ikke hænger sammen med det, som regeringens trafikordførere siger," mener Johs. Poulsen.

RB-Børsen