Forbrugerne efterspørger bekvemmelighed i stor stil, og det har fået detailhandelens aktører til at opsøge nye muligheder udi færdigretter og andre såkaldte convenience-produkter. Nu investerer Løgismose Meyers godt 20 millioner kroner i Allested-Vejle på Fyn i produktion af convenience-færdigretter, og retterne skal blandt andet fylde op på hylderne i Danmarks største discountkæde, Netto.
»Vi har en vækstplan, som omfatter leverancer til Netto. Vi vil gerne fylde noget mere på hylderne i kæden, hvor vi reelt kan tilføre noget værdi. Værdi for os er noget, der smager bedre end det, der er i forvejen,« siger Steen Aalund Olsen, vicepresident og direktør for forretningsudvikling i Løgismose Meyers.
Convenience vokser hurtigt
Løgismose Meyers producerer i øjeblikket forskellige færdigretter. Lasagne, der kan opvarmes, er den mest solgte vare. Derefter kommer boller i karry og kyllingeretter.
Hos Netto er kædens direktør for det danske marked, Brian Seemann Broe, glad for, at det mangeårige samarbejde om salg af Løgismoses produkter fortsætter efter sammenlægningen af Løgismose og Meyers, som for to et halvt år siden blev købt og lagt sammen under kapitalfonden IK Investment Partners ejerskab. Indtil da var de virksomheder ejet af henholdsvis Grønlykke-familien og madentreprenør Claus Meyer.
»Som udgangspunkt har det for både Grønlykke og Netto handlet om at sælge varer i så god kvalitet som muligt så billigt som muligt,« siger Brian Seemann Broe.
Netto er ejet af Dansk Supermarked, som foruden discountkæden også står bag Føtex og Bilka. Brian Seemann Broe har i sine mere end 20 år i dagligvarebranchen været omkring både Føtex og Coop, og han har husker ikke, at noget område er vokset så meget, som convenience gør lige nu. I dag udgør Løgismoses produkter 1,7 procent af Nettos totale omsætning, men Brian Seemann Broe mener, at convenience kan blive en »game changer« i dagligvarebranchen. I det spil er Løgismose en vigtig brik for Netto.
»Hvis man i dag skal indfri det, forbrugerne efterspørger, skal det være af høj kvalitet og være innovativt. Der kan Løgismose noget, andre ikke kan. Det, vores indkøbere kan i Dansk Supermarked, er at hjælpe med at varerne kommer ned i en pris, hvor alle kan være med. Det, Netto kan, er at sælge volumen. På den måde hænger det rigtig godt sammen,« siger Brian Seemann Broe.
Løgismose har lanceret 600 nye produkter igennem de ni år, samarbejdet med Netto indtil videre har stået på, og det næste år forventer parterne at udvikle og lancere yderligere 50 nye produkter.
Fra København til Fyn
Mens Løgismose fortsætter med at levere produkter til Netto, fortsætter Meyers med at levere til Coop, begge i eksklusive samarbejder.
Meyers og Løgismoses delvist automatiserede produktion bliver flyttet fra Nordhavnen i København til et 1.000 kvadratmeter tidligere lager i Allested-Vejle, der bliver ombygget til produktion af færdigretter.
Løgismose Meyers fynske afdeling huser i dag Løgismoses mejeri og koncernens kontor- og økonomifunktioner. Med åbningen af produktionen af færdigretter til september – der kører op i fuld skala til oktober – i den nye convenience-fabrik stiger antallet af medarbejdere i den fynske afdeling med 20 til 95.
»Vi har mange ideer om, hvor convenience skal bevæge sig hen. Vi skal også arbejde meget mere med blandt andet grøntsager og kogte kerner i retterne til detailsektoren,« siger Steen Aalund Olsen.