Løbende investeringer er vejen til langsigtet vækst for landets største lufthavn

Københavns Lufthavne (KBHL) havde igen pæn fremgang i antallet af passagerer i 2015, og også i 2016 er der mere vækst på vej.

Københavns Lufthavne (KBHL) havde igen pæn fremgang i antallet af passagerer i 2015, og også i 2016 er der mere vækst på vej. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Faktisk er planen løbende vækst i mange år frem, indtil det langsigtede mål på 40 mio. passagerer på et år er nået. Sidste år rejste godt 26,6 mio. passagerer gennem lufthavnen.

Udvidelserne over de kommende år skal ske gennem løbende investeringer i de nuværende tre terminaler og ikke gennem én stor investering i eksempelvis en fjerde terminal.

- Som vi ligger lige nu, har vi et godt finansielt beredskab og et godt afkast på den investerede kapital. Det bliver svært at øge afkastet mere, fordi vi investerer meget mere løbende, men vi skulle gerne kunne fastholde det.

- Vi føler, at det er bedre at investere løbende end at investere stort én gang, fordi det ville ramme afkastgraden, siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør hos KBHL, til Ritzau Finans.

- Derfor har vi lagt en plan for, hvordan vi kan udbygge lufthavnen løbende, så den kan håndtere 40 mio. passagerer uden at skulle bygge en terminal fire. Vi er klar med en plan til at håndtere så mange, hvis de kommer. Men hvis væksten skulle stoppe på et tidspunkt, kan vi også skrue ned for blusset og skrue op igen senere, fordi vi investerer løbende, fortsætter topchefen.

En stor del af fremgangen i passagerantallet, som i 2015 var 3,8 pct., hentes fra flere langdistanceruter, der blev udvidet betydeligt i 2015. Og det skal også være med til at skaffe mere vækst i 2016.

- Flere af de nye langdistanceruter startede i efteråret, så dem får vi helårseffekt af i 2016, og så starter der også nogle nye i år. Det er et af de områder, der vil vokse hurtigere end gennemsnittet, tror vi, siger Thomas Woldbye.

Derudover ser direktøren også en stigende tendens til, at flere passagerer rejser til Danmark, hvilket også er med til at øge det årlige antal af gennemrejsende.

Det sker, fordi flere flyselskaber i højere grad bruger Københavns Lufthavn som transferlufthavn, men også fordi flere gerne vil til Danmark, vurderer han.

- Der er en stigende tendens til, at der er flere, der kommer til Danmark. Det er drevet af den større attraktion, som København er, men det er også drevet af det gode miks af luftfartsselskaber, som vi har. Det gør, at vi kan få bedre hul på det indgående marked, og den trend, satser vi på, vil fortsætte ind i 2016, siger Thomas Woldbye.