Livsstilseksperter er skeptiske overfor Endomondo-millionærs nyeste skud

Medstifter af Endomondo og mangemillionær Jakob Jønck har netop lanceret en digital kogebog, der skal revolutionere markedet. Livsstilseksperter er dog skeptiske overfor den høje pris.

Foto: Liselotte Sabroe. Endomondo-milinæren Jakob Jønck har netop lanceret den digitale kogebog Feast.
Læs mere
Fold sammen

Verdens bedste digitale kogebog. Intet mindre er ambitionen for medstifteren af Endomondo og mangemillionæren Jakob Jønck. Iværksætterens nyeste app hedder Feast Kitchen og formålet med den er at formidle en række kendte kokkes »enorme passion for mad, så du og jeg kan lave det hjemme i vores eget køkken,« forklarer Jakob Jønck.

Feast Kitchen har valgt forretningsmodellen »freemium,« som betyder, at man kan få en række madopskrifter gratis, men hvis man vil have hele pakken, skal man tegne abonnement til 69 kr. om måneden.

Prisen bekymrer digital trendanalytiker hos Elektronista Media, Christiane Vejlø.

»Det er virkeligt dyrt. Jeg er meget skeptisk overfor den høje prisfastsættelse. Det er tæt på at være lige så dyrt som et Netflix-abonnement, og det er mange penge for noget, man i princippet kunne få gratis,« siger hun.

Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og livsstilsekspert, ser potentialet i at have sin kogebog med på farten. Men også prisen får hende til at stå af.

»Det er mange penge. 69 kr. – glem det! Den høje pris snævrer målgruppen ind til et hobbysegment, hvor få vil være med.«

Markedet for at lave mad er generelt truet, mener Liselotte Lyngsø, der fortæller, at de i USA og England er holdt op med at bygge huse med køkkener, fordi folk kan nøjes med et lille tekøkken med en mikrobølgeovn.

Jakob Jønck slår også sin nye app op på, at der senere vil blive en kobling mellem opskrifterne og indkøb. Når brugerne har besluttet, hvilken ret de vil spise, vil varerne blive leveret til deres hjem dagen efter.

»Det er nøjagtig det, som Nemlig.com gør. Det er der ikke så meget nyt i. Det, der er nyt, er måske at få noget mere kulinarisk, og mad af højere kvalitet,« siger Liselotte Lyngsø.

Det lader til, at Jakob Jønck drømmer om at revolutionere mad- og sundhedskulturen, siger livsstilsekspert Anne Glad. Dog mener hun ikke, at Feast Kitchen har helt styr på sin målgruppe.

»Appen kommer ikke til at ramme dem, der kæmper med at spise sundt. Den henvender sig ikke til hverdagsforbrugere, fordi varerne, man skal bruge i retterne, er for eksotiske. Helt grundlæggende kommer Feast Kitchen ikke til at løse hverdagens udfordringer,« siger hun.

Anne Glad spår til gengæld, at Feast Kitchen kan blive en succes i weekenderne.

»Det vil have et marked, for folk der i forvejen interesserer sig for mad, kvalitet og livsnyderi. Men det er ikke det, der vil vende op og ned på danskernes hverdag.«