Livet skal være lettere for cykelshoppere

Både ind- og udland er begyndt at vise interesse sig for iværksættervirksomheden Bikezacs genbrugspose, der kan hægtes på en cykels bagagebærer.

Duoen bag Bikezac, Nikolai Gulmann (tv.) og Anders Helt Lund, har øjnene rettet mod både ind- og udland, og nu kommer cykelposen for første gang i dagligvarehandlen. Foto: PR / Michael Paldan Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det hele behøver ikke at være bits, bytes eller bærbare computere. Moderne iværksætteri kan også handle om et lavteknologisk produkt, der løser et kendt dagligdagsproblem.

Sådan er i hvert fald indgangsvinklen hos den lille københavnske virksomhed Bikezac, der har et års tid på bagen, og som nu er i gang med at få sit koncept ud i dagligvarebutikker i både ind- og udland. Bag virksomheden står Nikolai Gulmann og Anders Helt Lund, som er henholdsvis 25 og 27 år, og som har uddannelsesmæssig baggrund fra Copenhagen Business Academy.

Deres produkt er noget så simpelt som en genanvendelig indkøbspose, der har den simple finte, at den kan hægtes på en cykels bagagebærer. Dermed løser den det dilemma, som mange cyklister sikkert kender: Nemlig, om man skal tage den sikre løsning og trække hjem med plastikposen på styret – eller om man skal tage den hurtige og risikable slingretur med posen i hånden i stedet.

Lavet af genbrugsmaterialer

Indtil videre har duoen solgt poserne, der er lavet af robuste genbrugsmaterialer, og som har en indbygget skinne med monteringsbeslag, via virksomhedens hjemmeside. Men fra torsdag bliver det for første gang muligt at købe poserne i detailhandlen, idet Bikezac har lavet en salgsaftale med supermarkedskæden Fakta.

Nikolai Gullmann forventer, at det blot bliver den første af flere supermarkeder i ind- og udland, der med tiden vil tilbyde kunderne at købe cykelposen.

»Vi er i tæt dialog med flere supermarkeder både i Danmark og i udlandet. Vi har derfor en klar forventning om, at forbrugerne allerede fra næste år kan finde Bikezac som standardvare i deres lokale supermarked,« siger Nikolai Gulmann og tilføjer:

»Cyklister udgør en stor andel af kunderne i supermarkederne, og vi mener derfor, det er på tide, de også får muligheden for nemt og sikkert at kunne transportere større mængder varer med hjem.«

Ideen er slået an i udlandet

At holdet bag Bikezac satser på udlandet som et marked er ikke tilfældigt. Allerede nu melder de, at cykelposen er blevet solgt til 14 lande, og selv om Danmark ofte bliver fremhævet som en af Europas allerstørste cyklistnationer, er der også andre lande, hvor cyklen er et centralt dagligdagstransportmiddel.

I den forbindelse fortæller Bikezacs anden del af stifterduoen, Anders Helt Lund, at den lille virksomhed er i dialog med supermarkedskæder i blandt andet Holland om en mulig salgsaftale.

Målet for de ambitiøse iværksættere er at være repræsenteret i alle de største danske supermarkedskæder samt i de største europæiske.

Om det kommer så vidt, vil tiden vise. I hvert fald kan man fra torsdag supplere indkøbene i Fakta med en Bikezac til 30 kroner og muligvis undgå en slingrende og usikker køretur hjem.