Lisbeth Knudsen: En tv-kanal var det eneste, vi manglede

Med lanceringen af en ny tv-kanal i samarbejde med TV 2 når Berlingske i mål med en komplet pakke til erhvervsinteresserede brugere, forklarer koncernchef Lisbeth Knudsen.

Foto: Thomas Lekfeldt. Berlingske Business får nu en ny tv-kanal i samarbejde med TV 2.
Læs mere
Fold sammen

Efter en rum tid med intense og hemmelige forhandlinger er TV 2 og Berlingske blevet enige om at gå sammen om at lancere en ny selvstændig tv-kanal for erhvervsnyheder. Den får navnet TV 2/Berlingske Business.

Og det er et vigtigt skridt for Berlingske-koncernen, der har business-stoffet som ét af sine kerneområder og har en bred dækning af erhvervsnyheder; både i avisen, på nettet, på mobilen og i det månedlige Berlingske Business-magasin.

»Vi har jo hele paletten, undtagen en tv-kanal i dag,« siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

Berlingske Business laver allerede i dag en del web-tv og har i løbet af de sidste tre år samarbejdet med TV 2 om TV 2 Finans. Men med den nye tv-kanal, der samlet får omkring 20 medarbejdere, bliver der taget et stort skridt fremad, forklarer Lisbeth Knudsen.

»Det bliver en fuldstændig nyskabelse på tv-markedet; en erhvervskanal, som benytter den allernyeste streaming-teknologi og en kanal, som vi kan tilbyde både på nettet, på mobilen, på tablet, plus at den bliver til rådighed i TV2s Play-univers,« siger hun.

Den nye kanal bliver en betalingskanal, som man kan købe adgang til via TV2 Play. Men alle Berlingskes nuværende og kommende abonnenter på avisen og nettet vil få gratis adgang.

I løbet af den kommende tid skal der arbejdes med at lave program-koncepter. Men indholdet bliver en blanding af nyheder og magasin-programmer, hvor der eksempelvis bliver gået i dybden med forskellige problemstillinger, der rør sig indenfor erhvervslivet.

Forventningen er, at den nye tv-kanal vil være med til at løfte indtjeningen i Berlingske-koncernen via nye abonnenter.

»Derudover har vi selvfølgelig også en forventning om, at der er nogle annoncører, der synes, at det vil være spændende at være med i forbindelse med en ny business-kanal,« siger Lisbeth Knudsen.

Hun vil ikke sætte en konkret dato for lanceringen af den nye kanal, men siger, at de næste par måneder bliver hektiske.

 

»Dels skal vi have konceptet gjort færdigt, dels skal vi have et helt nyt ekstra tv-studie i tilknytning til Business-redaktionen her i Pilestræde hos Berlingske Medier. Så alt det skal være færdigt, men vi håber at kunne lancere den nye kanal her i løbet af foråret,« siger Lisbeth Knudsen.