Lisbeth Knudsen: Danske medier risikerer at blive kørt ned

Nogle medier vælger at satse alt på digitalisering, andre rører det ikke og så er der midtervejen, hvor man vælger digital-først-løsningen. Den er dog farlig.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. »Det er ironisk, at internettet er det sted, vi bliver mest overvågede, når det for 30 år siden blev set som sted for demokratisering.«
Læs mere
Fold sammen

I dag er Lokomotivværkstedet, der ligger midt ude i Metrobyggeri på Otto Busses Vej i det sydvestlige København, rammerne omkring Innovation Day. Digital transformation i en fysisk verden er titlen på eventet, der er arrangeret af Berlingske og KMD.

Lisbeth Knudsen er første taler på scenen, og her nævner hun, med et smil på læben, at »alt er normalt. Bortset fra journalistikken, produktet og måden at producere det på.«

Når Berlingske skal hente inspiration til, hvordan mediehuset kan se ud i fremtiden, er det ikke hverken Børsen, Politiken eller Jyllands-Posten, man skuer til.

»Når vi kigger på, hvordan vi skal se ud i fremtiden, er det ikke de danske medier, vi ser til. Det er globale giganter som Google, Facebook og Microsoft.«

Lisbeth Knudsen ser positivt på virksomheden, hun er i front for, men hun er alligevel realistisk.

»Berlingske har aldrig haft så mange kunder i butikken, som vi har nu, selvom vores papiroplag er blevet mindre de sidste fem år. Vi skal bare finde ud af, hvordan vi tjener penge, for folk har den mærkelige idé om, at man ikke skal betale for kvalitetsjournalistik på nettet.«



Internettet er mulighedernes land, men i dette digitale land eksisterer ikke kun glade dage.

»Det er ironisk, at internettet er det sted, vi bliver mest overvågede, når det for 30 år siden blev set som sted for demokratisering.«

Berlingske får af Lisbeth Knudsen ros for, at de er dygtige til produktinnovation, men halter efter, når det kommer til forretningsinnovation. Kunderne vil gerne have de produkter, som Berlingske leverer, de vil bare ikke betale for dem. Og hvad gør man så?

»Nogle vælger en digital først-strategi, og alle ved, at hvis man går midt på motorvejen riskiterer man at blive kørt ned. Måske skal vi på et tidspunkt skifte, så vi kun er digitale,« siger Lisbeth Knudsen.