LinkedIn skruer lidt ned

Nyt rekordregnskab fra erhvervslivets svar på Facebook, som dog nu nedjusterer forventninger til julekvartalet.

LinkedIn oplever stadig stor fremgang, men væksten tager lidt af. Foto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Erhvervslivets svar på Facebook, LinkedIn, klapper hesten og skruer lidt ned for de skyhøje forventninger oven på endnu et godt kvartal.

LinkedIn har på et år fået 38 procent flere brugere og har nu med udgangen af september 259 millioner på verdensplan. Omsætningen for 3. kvartal endte på 393 millioner dollars og slog dermed for tiende kvartal i træk forventningerne - om end det blev med den mindste forskel hidtil. Det er dog stadig 56 procent mere end for et år siden.

Udsigten for indeværende julekvartal lyder på mellem 415 og 420 millioner dollars, og det er en del mindre, end analytikerne havde forventet og håbet på. Derfor tog LinkedIn-aktien også et dyk, selv om 2013 samlet set ventes at lande på en omsætning på 1,5 milliarder dollars.

Godt fat på mobilområdet

Det er især LinkedIns talentløsningsenhed, som udgør over halvdelen af omsætningen, samt udvidede abonnementer og annonceforretningen, der mærker et fald i væksten. LinkedIns aktiekurs er fem gange højere, end da selskabet blev børsnoteret i 2011, og siden har fokus ligget på at få omsætningen i vejret ved at skaffe flere brugere uden for USA og samtidig få alt til at fungere på mobilt udstyr - et problem, som Facebook først for nylig har fået løst, så der igen kommer penge i kassen ad den vej.

Brugere af LinkedIn på mobilt udstyr er mere end dobbelt så aktive som dem, der bruger tjenesten fra en PC, og mobilbrugen udgør allerede mere end halvdelen af omsætningen. 62 procent af omsætningen kommer fra USA mod 64 procent for et år siden. Det skyldes blandt andet, at Asien er gået 70 procent frem på et år og nu bidrager med 30,5 millioner dollars af omsætningen. Alene i Kina er der ifølge LinkedIns topchef, Jeff Weiner, over tre millioner brugere.

LinkedIn endte med et underskud på 3,36 millioner kroner mod et overskud på 2,3 millioner for et år siden. Ifølge LinkedIn skyldtes underskuddet højere skattebetalinger som følge af opkøb.