LinkedIn begejstrer Wall Street

Det sociale netværk for professionelle har en bedre forretningsmodel end Facebook.

Foto: ROBERT GALBRAITH. For syvende kvartal i træk, lige siden virksomheden blev børsnoteret i 2011, overgik det sociale netværk LinkedIn markedets forventninger.
Læs mere
Fold sammen

For syvende kvartal i træk, lige siden virksomheden blev børsnoteret i 2011, overgik det sociale netværk LinkedIn markedets forventninger. Aktien er nu er tredoblet i værdi, fra 45 dollar per aktie ved børsnoteringen til nu 135 af slagsen.

Omsætningen steg med 81 procent sammenlignet med samme periode året før, til 304 millioner dollar., mens overskuddet lå på godt 40 millioner dollar.

Bag disse flotte resultater gemmer der sig en række opmuntrende nøgletal for LinkedIn og dets investorer. Man fik 15 millioner nye medlemmer i sidste kvartal og har nu rundet 200 millioner globalt. Samtidig tilbringer medlemmerne mere tid på på sitet, og der blev kigget på 67 procent flere sider end året før.

Med disse resultater skiller LinkedIn sig markant ud fra andre sociale netværk, der er blevet børsnoteret inden for de senere år, Groupon, der laver social e-handel, Zynga, der udvikler sociale spil, samt selvfølgelig Facebook. Således har sidstnævnte mistet cirka en fjerdedel af sin værdi siden børsnoteringen i maj 2012.

LinkedIns succes skyldes først og fremmest en bredere forretningsmodel. Hvor eksempelvis Facebook næsten udelukkende skal leve af annoncer, stammer kun 27 procent af LinkedIns omsætning fra denne aktivitet.

LinkedIn har skabt en række andre indtjeningskilder, herunder betalt medlemskab til både individer og virksomheder. Det største vækstområde er imidlertid rekrutteringsprodukter til virksomheder, og på det seneste er man også begyndt at levere konsulentydelser inden for dette område.

Det sociale netværk er da også klar over værdien af de mange data, men ligger inde med, og planlægger at hæve priserne for de virksomheder, som vil have adgang for at rekruttere medarbejdere.