Lindø-værftet afliver rygter om kæmpeskibe

Det er rigtigt, at der kommer flere mellemklasseskibe, men megaskibene har Lindø ikke flere ordrer på, siger direktøren.

Det foreløbigt sidste mega-containerskib fra Lindøværftet i Odense sættes i søen ved udgangen af januar næste år, mens der fortsat er ordrer på flere af de tidligere største skibe på 7000 teu (20 fods containerenhed).

Det siger værftets administrerende direktør Finn Buus Nielsen. Han ønsker ikke at oplyse, om der er forhandlinger i gang om flere ordrer på de helt store containerskibe, som officielt er på 11.000 teu hver.

- Vi har ikke ordrer på flere af de store skibe, slår Finn Buus Nielsen fast over for RB-Børsen.

Det franske analysefirma AXSMarine antager ellers, at der er yderligere seks skibe på vej i ordrebogen hos det trængte værft, skriver Lloyd's List.

Lindøværftet er presset af de mange asiatiske værfter, som kan levere langt billigere skibe. Der er derfor sat en række effektiviseringstiltag i gang for at sikre værftets overlevelse.

- Vi har sat forskellige projekter i gang for at prøve at være mere effektive her på værftet for at få en større produktivitet og det bevæger sig i den rigtige retning, siger direktøren.

Fra starten af 2009 og frem til medio 2010 skal Lindøværftet levere seks containerskibe på hver 7000 teu til Maersk Line, hvortil kommer skibe til søværnet og den nylige ordre på seks ro/ro- skibe, som skal leveres frem til 2010.

- Vi skulle gerne have noget mere at fylde på, for det er ikke noget, der dækker hele årskapaciteten, påpeger direktøren.

RB-Børsen