Lilly binder ekstra penge i halen på Victoza-rival

Novo Nordisks store amerikanske konkurrent Eli Lilly vil i 2017 investere 85 mio. dollar i en udvidelse af sin produktion af penne til det succesrige diabetes 2-middel Trulicity.

ARKIVFOTO: AFP PHOTO / FREDERICK FLORIN Fold sammen
Læs mere
Foto: FREDERICK FLORIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Investeringen er del af samlet investering på 850 mio. dollar øremærket Eli Lillys amerikanske aktiviteter i 2017, oplyste selskabet fredag eftermiddag.

Trulicity har siden diabetesmidlets lancering i slutningen af 2014 vundet hastigt frem på det amerikanske marked, og havde i februar en markedsandel på 30,2 pct. af det totale amerikanske GLP-1-marked mod 28,7 pct. i januar.

Novos Victoza sad på 47,2 pct. i februar mod 48,1 pct. i januar.

Selv om Victoza stadig vokser volumenmæssigt i USA, sker det ikke i samme væksttempo som Trulicity, der siden lanceringen har medvirket til at udbygge markedet for de såkaldte GLP-1-analoger, således at flere og flere patienter, nu benytter GLP-1-medicin.