Lidl bekæmper fordomme med satsning på bæredygtighed

Torsdag åbner Lidl en dagligvarebutik, som er grøn fra top til tå. Selv parkeringspladsen har bæredygtige gener. Men det er også nødvendigt for at gøre op med danskernes fordomme, siger ekspert.

Den nybyggede, grønne Lidl i Valby har både en fodboldbane og strømproducerende solceller på taget, fortæller direktør Finn Tang. Foto: Liselotte Sabroe
Læs mere
Fold sammen

Murstenene er fra den gamle flystation i Værløse. En fodboldbane fylder butikkens tag til gavn for nabobørnehavens børn. Torsdag åbner Danmarks grønneste dagligvarebutik på Sjælør Boulevard i Valby. Lidl står der på facaden. Byggeriet begyndte 4. maj sidste år, hvor man væltede en 54 meter høj skorsten, som tidligere var en del af den gamle varmecentral. Nu står der en 1.000 kvadratmeter stor forretning i stedet.

»Selv om vi stadig er den lille udfordrer på markedet i Danmark, er vi på vej fremad, og i europæisk sammenhæng er vi stadig en stor aktør. En stor aktør giver også et vist samfundsansvar, og det er det, vi gerne vil prøve at komme videre med nu,« siger direktør i Lidl, Finn Tang.

De grønne gener stammer fra centrallageret i Køge, som åbnede sidste år og fylder godt 40.000 kvadratmeter. Centrallageret er et klimavenligt byggeprojekt, hvor »de har fokuseret på energirigtige løsninger igennem hele processen«, som Lidl dengang skrev i en pressemeddelelse, og det fører de nu videre. Den nye forretning er et pilotprojekt, hvor de vil teste nye, klimavenlige tiltag.

300 kvadratmeter af butikkens tag er belagt med grønne planter, som skal absorbere regnvandet og optage CO2. De har egen gaslastbil, som udelukkende kører på naturgas, som vil levere butikkens varer samt 285 kvadratmeter strømproducerende solceller på taget. Den nye Lidl-butik har, som det eneste retailbyggeri i Europa, fået et LEED-certifikat. Et byggericertificeringsprogram, som har til formål at fremme grønt byggeri på tværs af kloden.

Finn Tang »vil ikke sige, at der er gået sport i det«, men mådehold synes ikke at være tilfældet. Derfor er det også noget, der i sidste ende vil smitte af på de nuværende butikker.

»I takt med at de måske bliver renoveret og moderniseret, er der også en del, der kan implementeres i andre butikker,« siger Finn Tang og fortsætter: »Det er noget, vi begynder at fokusere endnu mere på. Lageret var det første synlige skridt, der er også varer, som vi vil have øget fokus på og blive bedre til at fortælle historien om.«

Ifølge Flemming Birch fra Birch & Birch og ekspert i detailhandel og forbrugertendenser, handler det om, at Lidl vil gøre op med sin største trussel.

»De er nødt til at gøre op med de fordomme, som danskerne har om dem. Hvis du spørger danskerne, hvad Lidl er for en kæde, harmonerer de fleste svar ikke med, hvad man fair kan sige om dem, og det harmonerer slet ikke med Lidls selvopfattelse,« siger han og fortsætter:

»Så de har brug for at ændre på danskernes fordomme om dem som tyskere i samme båd som Aldi. Der er mange danske forbrugere, der i samme sætning siger Lidl og Aldi. Det er et problem for dem, for de er noget andet end Aldi. Det her tiltag er noget, vi ikke kender Aldi for, og det er vigtigt for Lidl.«

Han påpeger desuden, at der ikke er nogen danskere, der tilvælger en kæde ud fra, at de lige har åbnet en bæredygtig butik. Men det underbygger historien, som Lidl vil have frem: At Lidl er mere end bare lave priser og »nogle store, onde tyskere«.