LG storsælger fladskærme og mobiltelefoner

Elektronikgiganten sætter rekord men får det sværere fremover, fordi den sydkoreanske valuta er blevet stærkere.

Den sydkoreanske elektronikgigant LG har haft et godt salg. Foto: Lee Jae-Won, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Et rekordstort salg af fladskærmsfjernsyn og mobiltelefoner sikrer den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics et overskud, der ligger 50 procent højere end sidste år.

LG er verdens tredjestørste mobiltelefonproducent efter finske Nokia og ligeledes sydkoreanske Samsung men risikerer et eftersmæk, fordi den sydkoreanske valuta, won, er blevet stærkere, hvilket gør det sværere at sælge til udlandet.

Fire millioner fladskærme solgt

Salget af fladskærmsfjernsyn af LCD-typen satte rekord med 4,01 millioner styk i kvartalet juli-september. Her kæmper LG med japanske Sony om tronen, og LG forventer i 2010 at runde fem millioner af de mere avancerede LCD-skærme, som udnytter LED-teknologien, der giver bedre billeder og bruger mindre strøm. Oveni blev der solgt 31,6 millioner mobiltelefoner, hvilket er pænt flere end de 29,8 millioner, der røg over disken i april-juni. Indtjeningen pr. solgt TV-apparat ligger nogen lunde uændret, men hvor LG tidligere havde en indtjeningsmargen på 11 procent pr. solgt mobiltelefon, er den nu nede på 8,8 procent i takt med, at netop mobilmarkedet er ekstremt hårdt.

Nokia, som står bag næsten to af hver fem solgte mobiltelefon i verden, rapporterede i sidste uge om det værste resultat og måtte foretage en større nedskrivning. Især Nokias salg af avancerede mobiltelefoner, »smartphones« blandt de inviede, gik tilbage. Det er i øjeblikket her, at pengene ligger.

Problemer i vente

LGs driftsresultat for juli-september lød på 850 milliarder won (3,6 milliarder kroner), langt mere end forventet, og en fremgang på 49 procent i forhold til sidste år på samme tid.

Den stærkere won vil volde LG problemer og kræve et voldsomt mersalg, spår analytikere.

»Det er kun et spørgsmål om tid. I andet eller tredje kvartal næste år skal LG øge sit salg af LED-TV-apparater kraftigt,« siger Harrison Cho fra KB Investments and Securities til nyhedsbureauet Reuters.