LG overrasker med godt mobilsalg

Sydkoreanerne håber på mere fremgang til jul, selv om alle de store har lanceret nye mobiltelefoner.

Den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics fik i tredje kvartal igen overskud sammenholdt med et kæmpe underskud for et år siden, efter at mobilafdelingen overraskende er kommet tilbage til sorte tal. Jung Yeon-Je, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics har fået et overraskende godt mobilsalg, som hjælper med at trække overskuddet op.

LG, som samtidig er verdens næststørste TV-producent, opnåede et resultat efter skat på 157 milliarder won (814 millioner kroner) - lidt lavere end de forventede 159 milliarder. Det er tredje kvartal i træk, at LG kan fremvise fremgang. For et år siden var der underskud på 414 milliarder won.

LG har de senere år lidt under konkurrencen mod Samsung og Apple på markedet for smartphonetelefoner, men i det seneste kvartal kan mobilafdelingen fremvise et overskud på 20,5 milliarder won mod et minus på 58,9 milliarder for tre måneder siden og et endnu rødere minus på 140 millioner sidste år på samme tid.

LG solgte flere end syv millioner smartphonetelefoner i dette kvartal - det højeste tal til dato. Sammen med de mere almindelige mobiltelefoner blev der sammenlagt langet 14,4 millioner telefoner over diskene på tre måneder. Over 70 procent af indtægterne fra mobilafdelingen kommer fra smartphonesalget.

TV-salg stagnerer

LG håber, at de nye telefoner i Optimus-serien, Optimus G og Optimus Vu II, vil sikre sydkoreanerne en større bid af mobilkagen. Forventningern til fjerde kvartal er et yderligere stigende salg, om end konkurrencen i den for elektronikproducenter så vigtige julemåned også øges kraftigt, fordi alle de store mobilproducenter lancerer nye telefoner.

Til gengæld udvikler TV-salget sig ikke synderligt. Her konkurrerer LG især med ligeledes sydkoreanske Samsung og japanske Sony. Overskuddet lå stort set uændret på 88,6 milliarder won efter en voldsom vækst i første halvår. Til gengæld er der brugt flere penge på reklame.