LG lader kanonen til elektronikkrig

Danskerne skal fristes til at købe LG, der er bagud på point på grund af sit sydkoreanske ophav men nu gør klar til massiv lancering af fladskærme, mobiltelefoner og bærbare computere.

Foto: LEE JAE-WON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny bølge af sydkoreansk producerede fladskærmsfjernsyn, mobiltelefoner og computere vil om få måneder begynde at skylle ind over Danmark, når verdens tredjestørste elektronikproducent, LG, med snesevis af nye produkter går efter at blive »et af top 2-mærkerne« på det danske marked.

»Lige nu tipper jeg, at LG i Danmark ligger på fjerdepladsen efter Samsung, Sony og Philips. Vi har en lidt større mærkevareudfordring i Danmark end i resten af Norden. Kendskabet til LG er der, »men kan jeg stole på det, jeg køber«, spørger nogen stadig. Derfor udvider vi nu distributionen i Danmark og ansætter flere medarbejdere, for selv om LG-forretningen i 2010 voksede med 50 procent, ligger Danmark absolut fortsat langt fra Sverige og Norge. Målet er i 2014 at have et LG-produkt stående i hvert tredje nordiske hjem og i 2020 at blive nummer 1 i Norden – og det kræver så, at vi også er det i Danmark,« siger administrerende direktør for LG i Norden, norske Bjørn Ove Drabløs, til Berlingske. LG er stiftet i 1958 og har 82.000 ansatte, hvoraf de 200 arbejder i Norden – heraf 20 i Danmark – og i 2009 omsatte for 2,5 mia.kroner.

Hver dag sælges der i Norden 4.500 LG-produkter. Første angrebsbølge: Mobiltelefoner Allerede i februar, måske marts, sender LG sine nye Optimus-mobiltelefoner på markedet, Optimus 2X med ekstra hestekræfter og Optimus Black med en helt ny type skærm. »Kampen står på mobilmarkedet, og vi vil tungt ind i 2011,« siger LGs nordiske direktør.

Til april kommer næste angrebsbølge, nemlig de nye smart-TV-apparater med internetadgang gennem primært særlige småprogrammer på skærmen. I 2. kvartal kommer de nye computere med LGs 12 tommer store bærbare som topmodel i kampen mod bl.a.



Apples Mac-bærbare, men også computerskærme, netværksharddiske, hvidevarer som vaskemaskiner og køleskabe samt airconditionanlæg og varmepumper er med i paletten, der også vil blive massivt markedsført gennem TV-reklamer. Det er dog stadig fladskærmene, der er i forreste geled.

»Folk ser i rækkefølge efter billedkvalitet, pris og design. Vi vil derfor positionere os på bedste billedkvalitet for pengene. Det, tror jeg, passer godt til det danske marked. Prisen er altid vigtig men ikke alene, for det er for de fleste en stor investering at købe nyt TV,« siger Bjørn Ove Drabløs.

Analysefirmaet GfK har for december 2009-november 2010 opgjort fladskærmsproducenternes markedsandele i Norden med 35% til Samsung, 16% til LG, 16% til Sony, 12% til Philips, 10% til Panasonic og 11% til resten.B