Leverandører raser over prisdumping i butikker

Kampen om kunderne i dagligvarehandlen skærpes yderligere, og aktørerne presses af et marked, der falder i værdi, samtidig med at der åbnes stadigt flere butikker landet over.

Foto: Mads Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det tvinger supermarkederne til at sælge flere og flere varer på slagtilbud til langt under indkøbspris for at lokke forbrugerne ind i butikken. Og det fører til benhårde diskussioner med leverandørerne, skriver dagbladet Børsen.

»Vi er bestemt ikke glade for, at se vores varer blive brugt på den måde. Det er ikke særlig rart at se sine varer solgt til så lave priser. Det skaber problemer for os og udvander fuldstændig værdien af mærkerne,« siger Ivar Knoth, der er adm. direktør i Stryhns, som ud over sin velkendte leverpostej producerer og sælger grillpølser under Langelænder-navnet og færdiglavede frokostsalater under navnet Gråsten Salat.

Eksempelvis har man kunnet finde den klassiske 500 grams Stryhns-postej solgt til under 10 kr., hvilket er under indkøbspris.

»Langelænder bliver også brugt. Og det er da fuldstændig tåbeligt af detailhandlen, at man forærer et sæsonprodukt væk i højsæsonen, for det skal da nok blive solgt alligevel. Det er fuldstændigt horribelt,« siger Ivar Knoth.