Lettere at handle på nettet: Dankortet kobles på MobilePay

Fra i dag, tirsdag, kan du også betale med Dankortet via Mobile­Pay, når du shopper online.

Læs mere
Fold sammen

Når du shopper på nettet, er det ofte fordi, det skal være så let som muligt. Og nu bliver det endnu lettere.

Danske Banks mobile betalingsløsning, MobilePay, forstærkes nemlig med muligheden for også at bruge Dankortet til onlinehandel.

Rent praktisk skal du som forbruger bare indtaste dit mobilnummer og godkende transaktionen i MobilePay-appen på din smartphone. Dermed slipper du for at finde Dankortet frem og indtaste flere forskellige numre, hver gang du klikker »køb« i en webbutik.

»Dankortets deltagelse er et kæmpe skridt fremad. Nu er alle døre åbne for, at e-handel via MobilePay kan blive den hurtige, enkle og bredt favnende løsning til danskerne, som vi har ønsket at skabe,« siger Danske Banks chef for MobilePay-divisonen, Mark Wraa-Hansen.

Siden MobilePay Onlines introduktion i slutningen af januar har omkring 300 webbutikker koblet sig på løsningen, der håndteres af alle landets førende udbydere af online betalingsløsninger.

En af dem er den online sko- og tøjbutik Boozt.com. Her har man set knap 15 procent af transaktionerne flytte over til MobilePay. Virksomheden forventer at se 70-75 pct. af de gennemførte køb gå over til Mobile­Pay.

»Er du på farten eller i sofaen og shopper tøj og sko hos os, så har de fleste mobilen ved hånden. Derfor kan de nemt og enkelt betale mobilt uden at hente pung og taste kortoplysninger,« siger Peter Jørgensen, markeds­direktør for Boozt.com.

Hos Dansk Erhverv, der er organisation for en lang række af landets virksomheder, hilser man udviklingen velkommen og er altid interesseret i at følge de nye, digitale løsninger.

»Vi er positive over for den udvikling, vi ser på betalingsmarkedet, og løsningen betyder mere convenience og nye muligheder. Det er rigtig godt, at Dankortet nu bliver koblet på løsningen, da det jo er danskernes foretrukne betalingskort,« siger Sofie Findling, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv.

Hun udtrykker også, at det er positivt, at der bliver et større spektrum af betalingsmuligheder for forbrugerne, så længe sikkerheden er god.

Omkotninger under lup

Et andet område, som organisationen dog også følger tæt, er, hvordan prisstrukturen til de nye løsninger udvikler sig, hvor omkostningerne ikke skal blive for høje.

»Vi vil gerne være vagthund for vores medlemmer på prisområdet, så vi er opmærksomme på, hvad den nye løsning kommer til at koste,« siger Sofie Findling.

Dansk Erhverv har tidligere været skeptiske på detail­handlens vegne i forhold til omkostningerne ved den mobile betaling, men detailhandlen har også åbnet for den nye betalings­løsning på grund af den convenience, der ligger i den.

Ifølge Danske Bank er den samlede volumen af MobilePay Online betalingerne stadig begrænsede, da man er begyndt på nul efter en test­periode. I marts når omsætningen op på knap to millioner kr. fordelt på ca. 3.000 transaktioner, og Danske Bank tror på hastig vækst gennem 2015.

Siden Danske Bank introducerede deres mobile betalingsløsning, har omkring to millioner danskere hentet appen, og Danske Bank forventer en årlig aktivitet på 50 millioner betalinger.

Laes mere