Letbane skal give byggeboom i Gladsaxe

Forstadskommunen vil forny gamle erhvervsområder og have tusindvis af nye arbejdspladser og boliger.

Med den kommende letbane tværs gennem kommunen som vigtigste løftestang håber Gladsaxe at øge sit indbyggertal med 3.000 mennesker og at få flere tusinde ekstra arbejdspladser til moderniserede erhvervsområder. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med den kommende letbane tværs gennem kommunen som vigtigste løftestang håber Gladsaxe at øge sit indbyggertal med 3.000 mennesker og at få flere tusinde ekstra arbejdspladser til moderniserede erhvervsområder.

Samlet skal der over en årrække bygges for adskillige milliarder kroner, fordelt på infrastruktur og boliger samt kontorer og andet erhverv.

»Folk flytter til kommunen, fordi børnefamilier gerne vil have det lidt mere grønt. Og så vil vi gerne omdanne nedslidte erhvervsområder og have flere arbejdspladser til Gladsaxe,« siger borgmester Karen Søjberg Holst (S).

Forstadskommunen nordvest for København tyvstartede i slutningen af sidste årti, da DR forlod Gyngemosen og rykkede til Ørestad.

I dag er den gamle TV-by i kommunens sydlige hjørne forlængst omdannet til et blandet kvarter med over 800 boliger, butikker og cirka 1.000 job, især på kontorer.

Seks stationer giver muligheder

Også andre byggerier er i fuld gang: For eksempel er en gammelt trælasthandel klos op ad Buddinge Station for nylig afløst af et nyt byggeri med stort Kvickly-supermarked i gadeplan og hovedsæde for ingeniørkoncernen Moe med over 350 kontorarbejdspladser.

Andre steder er nye kontorhuse på vej, blandt andet er entreprenørkoncernen NCC ved at bygge på arealer, der tidligere husede en tobaksfabrik.

Hovedparten af byudviklingen skal ske langs den kommende letbane, som ventes at åbne i 2020, hovedsageligt langs Ring 3. Prislappen er fire milliarder kroner, og Gladsaxe får hele seks af de forventede 27 stationer eller stop.

Derfor åbner kommunen for at bygge tæt og højt langs letbanen, ikke mindst i Gladsaxe Erhvervspark, som stammer tilbage fra 1930erne og i dag strækker sig over 116 hektar – et areal svarende til hele 160 fodboldbaner.

Håber på nye virksomheder

Kommunen håber at kunne tiltrække nye virksomheder, som vil bosætte sig i »Gladsaxe Ringby«.

»Der er cirka 10.800 arbejdspladser, og vi vil være glade og tilfredse, hvis det kan blive fordoblet over et par årtier. Foreløbig er det gået hurtigere, end jeg havde turdet håbe på, og vi forventer, at udviklingen tager yderligere fart, når letbanen begynder at nærme sig,« vurderer Maj Green, vicedirektør i By- og Miljøforvaltningen.

Omfattende byggeplaner

Langt hen ad vejen får hun og kommunens opbakning fra en erhvervsmægler, selv om Gladsaxe er i konkurrence med såvel nabokommunerne Herlev og Lyngby som Nordhavn og Ørestad tættere på centrum af København.

»Gladsaxe har en fin track record som erhvervskommune og står umiddelbart stærkt. Gladsaxe rummer afgjort et potentiale, og udsigterne er gode. Men der skal et egentligt opsving til, før der kommer gang i jobskabelsen, og så er der opbygget en tomgang for kontorer på cirka ti procent, så det kræver væsentlig tålmodighed,« siger analysechef Stig Plon Kjeldsen fra Nybolig Erhverv.

Længere mod nord er Novo Nordisk er ved at færdiggøre to kontorhuse med et samlet budget over en halv milliard kroner i Bagsværd Erhvervspark tæt ved Hillerødmotorvejen.

En del af området skal omdannes til »Bagsværd Bypark« med boliger, butikker og lettere erhverv. Målet er 800-1.000 boliger, og projektmageren Sophienberg har for nylig fået grønt lys til et større byggeri.

Tæt på skal en nedlagt skole omdannes til »Bagsværdlund«-bebyggelsen med cirka 110 rækkehuse.

Desuden omfatter byggeplanerne i Gladsaxe en større, men endnu ikke fastlagt modernisering af Værebroparken, et kompleks fra 1960erne med 1.400 lejligheder.

Endelig skal fjernvarmenettet udbredes under både erhvervs- og boligområder i kommunen, hvor naturgas hidtil har sørget for en stor del af varmen.