Leo Pharma i stort canadisk samarbejde

Kampen mod bumser opfylder Leo Pharmas ambitiøse plan.

Administrerende direktør for Leo Pharma Gitte Aabo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Den stenrige medicinalkoncern Leo Pharma indgår en vigtig samarbejdsaftale med det privatejede canadiske biotekselskab Klox Technologies. Samarbejdet skal sikre, at canadiernes middel mod akne bliver udviklet og kan kommercialiseres inden for de nærmeste år.

Med aftalen har selskabet nået sin fem år gamle målsætning og er på vej med en ny ambitiøs plan. Det er dog endnu for tidligt at løfte sløret for den.

»Aftalen er meget vigtig for Leo. Der er fortsat behov for nye og bedre behandlingstilbud til mennesker med moderat til svær akne. Særligt er der behov for behandling med færre bivirkninger,« siger adm. direktør Gitte P. Aabo fra Leo Pharma.

Fokus på hudlidelser

Leo Pharma har traditionelt fokuseret på hudlidelser, ikke mindst psoriasis. Men efter at selskabet i årtier havde ført en stille tilværelse, blev den ændret, da Gitte Aabo kom til i 2008. Hun satte året efter gang i en vækstplan, hvor selskabet på fem år skulle have fem midler mod hudlidelser på fem betydningsfulde markeder. Det har ført til en stribe opkøb og samarbejdsaftaler i de senere år. Med aftalen med Klox er den plan nået, og Leo Pharma er nu til stede i Japan, Kina, Rusland, Brasilien og USA.

»Aftalen markerer en vigtig milepæl for vores vækstrejse,« siger Gitte Aabo.

Aftalen med Klox indebærer, at Leo Pharma køber en del af aktierne i Klox. Prisen og hvor stor en andel det drejer sig om ønsker selskabet ikke at oplyse. Samarbejdet indebærer en førstegangsbetaling og efterfølgende royalties baseret på salget.

»Vi har ikke en filosofi om, at vi skal ind og eje hver partner, vi arbejder sammen med. Rammen her er et strategisk partnerskab,« siger Gitte P. Aabo. Hun tilføjer, at flere aftaler af samme type kan være på vej.

»Vi investerer massivt i vores egen forskning og søger aktivt efter partnerskaber. Vi vil gerne indgå flere strategiske partnerskaber af den her karakter,« lyder det fra Leo Pharma-chefen.

Akne eller bumser er en meget almindelig hudlidelse, der rammer næsten alle unge tidligt i puberteten. Men for omkring 150 mio. på verdensplan udvikler lidelsen sig til at have en karakter, hvor den betegnes som moderat til svær. Akne rammer typisk unge og når sit maksimum i omkring 17-19-års alderen. Í enkelte svære tilfælde kan den vare ved til op mod 40-års alderen. Men de nuværende behandlingsformer har bivirkninger og kan blandt andet give fosterskader.

»Det er en hudsygdom som kan have stor betydning for selvværd og det sociale liv og rammer typisk i teenageårene hvor man i forvejen er sårbar,« siger Gitte P. Aabo.

På det globale marked

Samarbejdet med Leo Pharma er vigtigt for Klox, fordi det nu sikrer, at midlet kan sælges i mere end 100 lande.

»Ved at opnå adgang til det globale marked for vores behandling understøtter vores position som et ledende canadisk biotekselskab,« skriver Klox Technologies’ adm direktør, Lise Hérbert, i en meddelelse.

Aftalen mellem Leo Pharma og Klox gælder hele verden minus Canada. Den åbner også for at udvikle andre midler baseret på det canadiske selskabs teknologi. Det kan komme på tale, at Leo Pharma skyder yderligere kapital ind i udvikling af midlerne.

Leo Pharma har godt 4.700 ansatte, en omsætning i 2013 på 7,8 mia. kr. og et overskud efter skat på 1,2 mia. kr. Selskabet har en egenkapital på 23 mia. kr.