Lenovo vil sælge tavle-PCer i Danmark

Den kinesiske kæmpe, som allerede er nummer et på det danske erhvervsmarked, vil fra august sælge tavle- og hybrid-PCer gennem de store kæder. Til næste år kommer mobiltelefonerne.

Lenovo vil for alvor trænge ind på det danske privatmarked, det skal tavle og hybrid-PCer hjælpe med. Foto: Paul Yeung/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks største leverandør af PCer til erhvervslivet, kinesiske Lenovo, rykker fra august for alvor ud i detailkæderne for at få fat på det danske privatmarked, og det bliver med tavlecomputere og de særlige hybrid-PCer, hvor skærmen kan tages af og blive en tavle-PC. Om et år kommer mobiltelefoner fra den kinesiske kæmpe i danske butikker.

Lenovo er på verdensplan ved at overhale Hewlett-Packard (HP) som verdens største og købte i 2011 tyske Medion, som især Aldi har et godt salg af. Lenovo er samtidig den eneste af de store PC-producenter, som går frem. I Danmark er PC-salget faldet 18 procent, men Lenovo har alligevel fastholdt sin markedsandel som nummer et på erhvervsmarkedet og en oprykning fra femte- til tredjepladsen på privatmarkedet.

»Til august, når skolerne begynder efter sommerferien, går vi i gang med at sælge tavlecomputere og hybridcomputere i Danmark gennem alle de store detailkæder. Vi vil lægge os på markedsprisen, for, ja, der er mange om buddet, men vi går efter at lande i top to,« siger Jørn Rønning, administrerende direktør for Lenovo i Danmark siden april i år og tidligere Nordeuropa-chef for Lenovos storkunder.

Danskere er villige til at betale lidt mere

Lenovo har indtil for halvandet år siden koncentreret sig om erhvervsmarkedet men har øget sin markedsandel på det danske privatmarked fra 8,5 procent for et år siden til nu 15 procent. Størstedelen af væksten kommer fra bedre salg af Lenovo-produkter, ikke via Medion-opkøbet.

»Danskerne vil gerne give lidt mere for tingene i forhold til for eksempel sydeuropæerne, og der er en enorm efterspørgsel på nye produkttyper, hvor især hybridcomputere kan blive rigtigt spændende. Vi begynder til august med tre-fire produkter fra 1.000 kroner og opad – både med Android og Windows som styresystemer – som første skridt. Næste skridt bliver mobiltelefoner til næste år. Her er vi i Kina næststørst nu. Vi kommer med afprøvede produkter og tror, at der er rigtigt god plads til os,« siger Jørn Rønning, der ikke tror, at de nye produkttyper vil gøre indhug i det traditionelle PC-salg.

Skolestartsatsningen lægger op til det kommende julesalg, hvor teknologiproducenter traditionelt henter nærved en tredjedel af årets omsætning, så om Lenovo får bid, venter Jørn Rønning at vide inden for et halvt års tid. Lenovo har 60 ansatte i Danmark og omkring 30.000 på verdensplan. Giganten producerer stationære PCer i Ungarn, mens resten af produkterne – ligesom konkurrenternes – produceres i Kina.