Lenovo pudser PC-kronen

Den kinesiske teknologigigant sidder nu på hver femte solgte PC i verden.

Lenovo vokser sig endnu større og befæster sin toppost blandt PC-producenterne. Lenovo har for nylig købt den amerikanske mobilproducent Motorola og arbejder sig nu også ind på mobilmarkedet. Arkivfoto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: BOBBY YIP

Verdens to største PC-producenter befæster deres stillinger med fremgang, selv om PC-salget på et år er gået 6,7 procent tilbage og nu ikke har været lavere siden begyndelsen af 2009.

Kinesiske Lenovo og amerikanske Hewlett-Packard (HP) sidder nu hver på omkring en femtedel af det samlede, globale salg af bærbare og stationære PCer, viser friske tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Samlet set blev der i januar-marts 2015 solgt 68,5 millioner PCer, en tilbagegang på 6,7 procent på et år. Heraf kom de 13,4 millioner fra Lenovo og de 13 millioner fra HP, som er gået henholdsvis 3,4 og 3,3 procent frem på et år og nu sidder på 19,6 og 19 procent af verdensmarkedet. Amerikanske Dell er nummer tre med en markedsandel på 13,5 procent (en tilbagegang på 6,3 procent), nummer fire er taiwanske Acer med 7,1 procent (et fald på 7 procent), mens taiwanske Asus er gået 4,4 procent frem og nu har 7 procent af verdensmarkedet.

Dyrere priser i Europa

Salget af PCer gik uventet frem i anden halvdel af 2014, især som følge af, at Microsoft sendte sig gamle styresystem, Windows XP, på pension og dermed ikke længere opdaterede mod sikkerhedshuller. Det fik mange til at bruge anledningen til at købe en ny computer, hvor pengene ellers i en lang periode hellere er blevet brugt på nye smartphonetelefoner eller tavle-PCer.

I Europa betød den stigende dollarkurs, at PC-priserne er steget, og det har kunnet mærkes på salget.

Lenovo har siddet på topposten i nu nogle år og har netop slået Apple ned fra tredjepladsen på Apples amerikanske hjemmemarked. Her ligger HP og Dell fortsat i front med nu kineserne som nummer tre.