Leman er klar til at svinge vestpå

Den familieejede speditørvirksomhed har akkumuleret overskud de seneste år, som nu bliver brugt til en satsning i de engelsktalende verdensdele.

Kilde: www.leman.dk Fold sammen
Læs mere

Lastbilerne med Leman-logoet har rullet lystigt derudad de seneste år. Den over 100 år gamle speditørvirksomhed, der i dag er udenlandsk ejet, har de seneste år skabt det ene overskud efter det andet, og det har nu medført grobund for at føre vækstplaner ud i livet.

Det kunne man blandt andet se i sidste uge, hvor Leman meddelte, at den har overtaget en mindre engelsk konkurrent, der hedder RSH Freight Master Limited. Med i købet følger et datterselskab, der opererer i Heathrow-lufthavnen ved London, og det er her, at købet afslører, hvilke strategiske overvejelser Leman-ledelsen har i baghovedet.

For med indtoget i Englands vigtigste lufthavn kan Leman slå to fluer med ét smæk. Den kan styrke sin britiske forretning, og den kan få bedre forbindelser til sit nordamerikanske ben, forklarer Lemans administrerende direktør Thomas Krøyer til Berlingske.

»Den vigtigste årsag er nok ambitionen om at ekspandere på sø- og luftsegmentet i Storbritannien. Her mangler vi en lokalitet i Heathrow. RSH har de relevante licenser og nogle interessante nicher, som kan supplere vores standardprodukt. Derfor var de interessante,« siger han og tilføjer:

»Derudover vil det samarbejde, vi har med vores amerikanske selskab, nyde godt af det. England udgør alt andet lige en del af det vigtige netværk over Atlanten. Vi kan gøre det endnu bedre i Nordamerika ved at være større i England, end vi er det i dag.«

Risikospredning

Det er selvsagt ikke unaturligt, at en transportbaseret virksomhed ser mod udlandet, når den overvejer at udvide forretningen. Leman er da også allerede stærkt repræsenteret og har datterselskaber i fem lande ud over i Danmark. Men den planlagte ekspansion bunder i mere. Den bunder i forretningsmæssig snusfornuft.

»Leman har historisk set været centreret omkring det danske selskab, og det danske selskab har gjort det godt, men fylder meget i bøgerne. Så vi har historisk været meget afhængige af, at det går godt i Danmark. Så det handler om risikospredning, men også om forretningsmæssige muligheder,« siger Thomas krøyer og tilføjer:

»Når vi bliver nødt til at kigge mere ud over grænserne, er England et naturligt fokusland. Det er i sig selv et kæmpemarked. Det har mange vigtige handelsruter, hvor vi ikke i dag spiller den store rolle.«

Leman har i dag en koncernomsætning på omkring 1,8 milliarder kroner og har cirka 650 ansatte. Trods den flade makroøkonomiske konjunkturudvikling i finanskriseårene har speditørvirksomhedens moderselskab, Leman Holding A/S, år efter år kunnet levere pæne overskud. I 2014 lød det på knap 40 millioner kroner. Egenkapitalforrentningen var ni procent.

Prisen for det nye engelske opkøb er ikke offentliggjort, men det har næppe mere end skåret en mindre luns af den pengetank, som Leman med direktørens ord har fået opbygget de seneste år.

Derfor vil han heller ikke afvise, at der kan komme andre opkøb i fremtiden. Strategien er dog at forsøge at vokse organisk på de markeder, hvor speditør-virksomheden allerede er til stede, understreger Thomas Krøyer.