Legos succes er bygget med lyserøde klodser

Efter flere forsøg er det endelig lykkedes den danske legetøjsgigant Lego at fange de unge pigers interesse med produktserien Lego Friends.

Foto: Asger Ladefoged. Legos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp i anledningen af Lego Friends. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

De lyserøde klodser var oprindeligt blot en sæsonvare, men har efter juletid spundet nok guld til at få en plads i Legos faste sortiment.

Det skriver the Wall Street Journal.

- Vi lavet flere testforsøg med piger, og vi har derfor haft tiltro til vores produkt, siger Legos designchef, Benedikte Schinkel Stamp, til the Wall Street Journal.

Lego anslår, at mindre end 10 pct. af Legos samlede fanskare i USA inden lanceringen var udgjort af piger, hvilket har ændret sig markant efter det populære Lego Friends blev lanceret.

I 1963 fastslog daværende ejer og søn af Legos grundlægger, Godtfred Kirk Kristiansen, at Lego skulle være et kønsneutralt legetøj.

Dog har Lego gradvist fået en dominerende plads i drengeværelserne fremfor pigeværelserne, hvilket er en tendens, som Lego Friends har haft til formål at ændre.