Legos Oscar-scoop var gratis

Den danske legetøjsproducent har ingen penge betalt for den værdifulde reklame, den fik ved det amerikanske Oscar-show. Se alle berømthederne med Lego i hænderne herunder.

AWARDS-OSCARS/
Foto: MARIO ANZUONI. Actress Emma Stone (L) compares her Lego Oscar statuette with actress Julianne Moore's genuine Oscar for best leading actress for her role in "Still Alice" at the Governors Ball following the 87th Academy Awards in Hollywood, California February 22, 2015 REUTERS/Mario Anzuoni (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT) (OSCARS-PARTIES)
Læs mere
Fold sammen

Det var en gratis omgang, da Lego havnede på alverdens TV-skærme midt under en af USAs største TV-begivenheder, Oscar-showet, natten til mandag.

Lego skulle ikke betale så meget som en krøllet amerikansk dollarseddel for at blive eksponeret i bedste sendetid, mens amerikanske kendisser sang med på Lego-filmens titelsang ”Everything Is Awesome”.

Se alle kendisserne her:

”Lego blev kontaktet af folkene bag Oscars, og så valgte vi at sige ja til at medvirke. Vi har ikke betalt penge for det som en form for Product Placement. Derimod er det eneste, som vi måske har bidraget lidt med, nogle enkelte rekvisitter eller materialer,” siger Charlotte Simonsen, kommunikationsdirektør i Lego, til Berlingske.

Der har været spekuleret heftigt i, hvor meget Oscar-omtalen og de efterfølgende billeder af Legos vilde Oscar-nat var værd. Tidligere har Berlingske Business beregnet værdien til at være over 60 mio. kroner for Lego, hvis man sætter den 2,5 minutter lange sang i relation til, hvad en reklamepause af samme længde ville koste.

Det er dog tænkeligt, at Lego har fået langt mere ud af det grundet den store begejstring, som sangen vakte.

Mange store brands har de seneste årtier brugt millioner af dollar på at få placeret deres produkter i kameravinklen ved amerikanske tv-begivenheder og film. Men den slags kneb bruger Lego faktisk ikke. I hvert fald ikke, når man skal betale for det.

”Det er ikke en del af Legos strategi at betale for Product Placement. Men du kan godt finde eksempler på, at vi har sagt ja til at levere nogle produkter til en film. Men det har været uden, at vi betaler for det. For Product Placement er ikke en Lego-strategi,” siger Charlotte Simonsen.

Netop Oscar-showet var et af de store samtale-emner på gangene hos Lego i Billund onsdag, hvor koncernen fremlagde sit hidtil bedste regnskab nogensinde.