Legos Batman-film slår Fifty Shades to'er i USA

Ny Lego-film trumfer Fifty Shades i det amerikanske box office. Filmen, der i sin første weekend har tjent omkring 92 mio. dollars verden over, stadfæster Legos nye plads på det store lærred.

Hovedrolleindehaver Will Arnett til premieren på Lego Batman februa 4, 2017. Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRIS DELMAS

Det har været en god weekend for Lego på film. Time Warner Incs Lego Batman afsluttede sin åbningsweekend med en indtjening på 55,6 mio. dollars i USA. Dertil kommer, at den indtjente yderligere 37 mio. dollars i resten af verden.

Filmen har været en længe ventet to'er til den super succesfulde ”The LEGO Movie” fra 2014, som til dato har indtjent næsten 470 mio. dollars verden over. Det er også filmen, hvis sangtekst blev lånt af daværende Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp, da han i 2015 fremlagde det bedste årsregnskab nogensinde i Legos historie og sang ”Everything is awesome.” Og alt er efter alt at dømme stadig ”awesome” for Lego og for en film, som står til at klare sig rigtig godt.



Lego Batman lægger sig i forlængelse af den spøgefulde og uhøjtidelige stil, som The LEGO Movie introducerede, og som indfører karakterer fra både Harry Potter, The Matrix og Ringenes Herre. En stor del af den første Lego films succes kom fra franchiserelateret materiale så som legetøj og andet merchandise, og det kommer for Lego Batman sandsynligvis også til at generere en stor del af Legos indtjening.

Lego Batman er ligesom sin forgænger en animationsfilm, og er en såkaldt ”spinoff” af Batman-karakterens rolle i The LEGO Movie.

Med sin flotte indtjening lykkedes det LEGO at slå andre stærke kombattanter i åbningsweekenden. To’eren til filmatiseringen af Fifty Shades-bøgerne, Fifty Shades i Mørket, måtte lade førstepladsen for animationsfilmen. Fifty Shades i Mørket har i åbningsweekenden tjent 46,7 mio. dollars i USA, men kan dog bryste sig ved at have tjent lidt over 100 mio. dollars i resten af verden.

Lego har i noget tid haft succes med at lave computerspil, der også adopterer den legesyge stil med ikke at tage sig selv seriøst. Men med Lego Batman cementerer Lego nu også sin plads på filmmarkedet.

Brandingekspert og direktør i brandingselskabet Posterscope LIVE Andreas Hansen siger, at filmen har et enormt potentiale for Lego's brand og markedsføring.

»Det, Lego er i gang med, er, at de strækker deres underholdningsværdi. Lego handler traditionelt set om det fysiske i at lege med legoklodsen, men de er nu gået over til film. De breder dermed deres brand ud over andre platforme, det er vigtigt for at fuldende de universer, man bygger,« siger han



Lego er kendt for at have brugsrettigheder til mange forskellige fiktive karakterer heriblandt Harry Potter, Star Wars, Pirates of the Caribbean, Disney og Batman, der er ejet af DC Comics. Andreas Hansen mener, at den ene hånd tvætter den anden i forholdet mellem Lego og Batman.

»Det er i virkeligheden både branding for Batman og Lego. Lego står på et kæmpeunivers, og det hjælper dem et stykke af vejen.
De bygger velkendte universer i samarbejde med de franchises, som folk allerede kender. Det er Star Wars er et kendt eksempel på. Det giver både Lego og universet en retning, de kan følge,« siger han.

Senere på året udkommer endnu en spinoff-film, The Lego Ninjago-Movie, og den reelle to’er til The LEGO Movie er planlagt at udkomme engang i 2019.