Lego skal puste nyt liv i Angry Birds

Lego skal udvikle en legetøjslinje med den populære Angry Birds-serie, der er verdens mest downloadede spil nogensinde.

Foto: BOBBY YIP

Lego har underskrevet en aftale med den finske spiludvikler Rovio om at udvikle en legetøjslinje baseret på det populære Angry Birds-spil.

Rovio, hvis indtjening faldt 73 pct. i 2014, forsøger med samarbejdet med den danske legetøjsgigant at genoplive indtjeningen fra Angry Birds, der er det mest downloadede spil til mobiltelefonerne nogensinde.

»Lego-brandet har en usammenlignelig evne til at forbinde mennesker gennem produkter, som udvikler kreativitet og fantasi,« udtaler Pekka Rantale, adm. direktør for Rovio, i en pressemeddelelse.

Rovio har kæmpet med at hive flere penge ud af Angry Birds-spillene. Licenser på blandt andet at skabe legetøj, tøj og slik er ved at løbe ud og det finske selskab leder nu efter nye muligheder for at tjene penge på Angry Birds.

Angry Birds-spillet, hvor man skyder fugle efter grise, som har stjålet deres æg, er den mest downloadede mobilapp nogensinde. Men Rovio har siden haft svært ved at udvikle en lignende succes, og har for nyligt afskediget 110 medarbejdere, eller hvad der svarer til 14 pct. af arbejdsstyrken.

Rovio oplyser, at samarbejdet med Lego vil ske sideløbende med en fuld spillefilm med Angry Birds-figurerne. Selskabet håber, at den nye 3D-film igen vil øge efterspørgslen efter Angry Birds-legetøj.

Lego har de senere år har stor succes med at samarbejde om licens på kendte filmfigurer fra blandt andre Star Wars, Batman og Harry Potter.

»Vi søger partnerskaber som globalt giver os relevante rettigheder og byder på en unikke legeoplevelser til vores fans,« skriver Jill Wilfert, direktør i Lego, i pressemeddelelsen.