Lego satte konkurrenterne til vægs

Legetøjsgiganten havde en imponerende vækst i 2012 i et ellers faldende marked.

Det officielle regnskab fra LEGO kommer om nogle uger, men der er tegn på, at det bliver endnu et rekordår. Fold sammen
Læs mere
Foto: FERDY DAMMAN

2012 var et godt år for LEGO, hvor legetøjsgigantens opnåede en vækst på 20 procent, skriver Jyllands-Posten.

- Det har generelt været et skuffende år for legetøjsmarkedet, og julen skuffede også en smule. I det lys er LEGOs præstation endnu mere bemærkelsesværdig, siger Sean McGowan, der er chef for aktieafdelingen og legetøjsanalytiker i investeringsbanken Needham & Company til avisen.

LEGO er den tredjestørste legetøjskoncern i USA med en markedsandel på 7,5 procent ved udgangen af november sidste år. Opgørelsen for hele året er ikke kommet endnu.

Den danske virksomhed er samtidig det legetøjsfirma, der vinder flest markedsandele, med en vækst på 20 procent i det amerikanske marked, som ellers er faldende.

- Den største udfordring for LEGO i 2013 er LEGO selv - At overgå præstationen i 2012, hvor der kom meget medvind fra lanceringen af pigeserien Friends, siger Sean McGowan.

Det officielle regnskab fra LEGO kommer om nogle uger, men der er tegn på, at det bliver endnu et rekordår.

- Det direkte salg til forbrugerne er vokset med omkring 20 procent i 2012, og det er vi særdeles stolte over, fordi det er sket i et legetøjsmarked, der er faldet, siger Mads Nipper, der er koncerndirektør med ansvar for salg til Jyllands-Posten.