Lego misser lige netop at blive verdens største legetøjsproducent

Lego er nu meget tæt på at være verdens største producent af legetøj. Med en vækst i salget på 6 pct. sidste år, nåede Lego en omsætning på 37,9 milliarder kr. mod amerikanske Mattels 38,6 milliarder kr.

Lego er nu meget tæt på at være verdens største producent af legetøj. Med en vækst i salget på 6 pct. sidste år, nåede Lego en omsætning på 37,9 milliarder kr. mod amerikanske Mattels 38,6 milliarder kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Det var tæt på, men Lego nåede det netop ikke. Den 85-år gamle danske virksomhed omsatte for 37,9 mia. kr. i 2016 og voksede dermed for første gang i mange år ikke med to-cifrede vækstrater. Dermed missede den danske virksomhed at vippe amerikanske Mattel af pinde som verdens største legetøjsproducent.

Især de amerikanske forbrugere har været tilbageholdende i anden halvdel af 2016.

»Vi er tilfredse med udviklingen i 2016. Vi havde et meget stærkt første halvår, mens væksten i forbrugersalget lå mere på niveau med tidligere år i andet halvår,« siger adm. direktør Bali Padda.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Legos salg når næsten den amerikanske legetøjsproducent Mattel, som omsatte for 38,6 mia. kr.

Den danske virksomhed kunne se salget stige med 6 pct., og de mest sælgende serier blev i 2016 Lego Ninjago, Lego City, Lego Duplo, Lego Star Wars og Lego Friends.

Lego kunne se nettoresultatet vokse 5,5 pct. til 9,4 mia. kr.

Selskabet er på vej med flere nye lanceringer i 2017. Det drejer sig blandt om den nye Lego Batman-film, der allerede er ude og en kommende Lego Ninjago-film i september. Derover kommer der nye større lanceringer fra de populære Lego City- og Lego Friends-serier. Derudover kommer den helt nye serier Lego Boost i anden halvdel af 2017. Lego Boost vil give børn mulighed for på en ny måde at integrere legoklodsen med ipads og andre platforme.

»Vi har i år øget vores fokus på digitalt engagement og har fundet nye måder, hvor vi kan forbinde børns leg med en række digitale plaforme,« forklarer Bali Padda.

Han glæder sig over udviklingen i Europa og i Kina.

»Vi  er opmuntret af udviklingen på de modne markeder i Europa og ser fortsat et stort potentiale i Kina, som er en meget attraktiv vækstmulighed,« siger Bali Padda.

Til gengæld går det ikke så stærkt i USA.

»I USA var forbrugersalget fladt på trods af flere betydeligt større marketingsomkostninger. Vi vil forsætte med at arbejde tæt sammen med vores detailpartnere for at finde nye muligheder,« siger Bali Padda.