Lego justerer marketingstrategi i kølvandet på Lego-film

Den nye Lego-films morale er, at børn skal være kreative og ikke altid følge brugsanvisningen. I forlængelse af filmen sætter Lego også mere fokus på "fri leg" med Lego-klodser. Men der er ikke tale om et kursskifte, kun en justering, forklarer Mads Nipper, medlem af koncernledelsen i Lego.

Foto: VALERIE MACON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Figurerne fra Lego-filmen, "The Lego Movie" eller "Lego-filmen - Et Klodset Eventyr", er over alt i bybilledet i øjeblikket. På busser, på plakatsøjler og reklamer.

Legosæt, der tager afsæt i filmen og små poser med minifigurer fra filmen, fylder godt på legetøjsbutikkens hylde.

Samtidig har Lego ændret retorikken omkring sin generelle markedsføring og bruger den pointe i filmen, som nogle anmeldere mener er skåret lige lovlig meget ud i pap, nemlig at man skal være kreativ, tænke selv og ikke kun følge instruktionsbogen, når man bygger Lego. Det fremgår allertydeligst af selskabets nye, halvårlige Lego-brochure, som kan findes rundt om i legetøjsbutikkerne.

Selskabet har også lanceret flere nye produkter, som ikke er relateret til Lego-filmen, men som også i højere grad end tidligere lægger op til "fri leg" og kreativ brug af Lego-klodserne.

Ifølge Legos marketingdirektør og medlem af koncernledelsen, Mads Nipper, er der ikke tale om et decideret kursskifte fra Legos side.

"Der er nærmere tale om en justering. Lego-leg har altid haft udgangspunkt i den kreativitet, Lego-klodser og Lego-systemet byder på, og som er kernen i enhver Lego-æske. Det er uforandret. Styrken ved Lego-produkter er netop, at børn kan skabe den leg, de selv ønsker, eller at de kan tage udgangspunkt i de temaer vi lancerer," siger Mads Nipper til Berlingske Business.

Ifølge Nipper har byggevejledningen altid været et godt udgangspunkt for at lære Lego-systemet at kende.

"Man får f.eks. at vide, hvordan man bygger modeller, der ikke falder fra hinanden på samme måder som noder giver en forståelse for musik. Men det har også altid været sådan, at børn bygger, skiller modeller ad og sætter klodserne sammen på nye og kreative måder, som vi voksne slet ikke havde forestillet os. Og vi bruger blandt andet vores brochurer til at opfordre til at bygge på så mange måder som muligt," siger Mads Nipper, der understreger, at justeringen ikke betyder, at Lego vil have mindre fokus på at lave modeller og temaer i Lego.

"Vi vil stadig tilstræbe at lave uimodståeligt spændende modeller og temaer, men samtidig finde så mange måder som muligt at opfordre børn til også at bygge kreativt efter egen fantasi," siger Mads Nipper.

Branding-ekspert Martin Roll ser da heller ikke Lego-filmen og den ændrede retorik omkring markedsføring af Lego som en decideret re-branding af selskabet i retning af mere »fri leg« og færre foruddefinerede Lego-produkter, der skal følge en brugsanvisning.

»Det handler bare om at bruge Legos univers, sådan som det ser ud inde i børnenes hoveder, og vække det til live. Man skal huske, at børn i dag lever i en anden virkelighed med mange parallelle universer med legetøj, mobiltelefoner, tablets og spil. Det er nok mere de voksne, der oplever, at Legos produkter skal følge en brugsanvisning. Børnene lægger det i det, de vil, og kombinerer det, som de har lyst til. Og det er dér, Lego-filmen og Legos markedsføring fanger,« sagde Martin Roll i et interview med Berlingske Business torsdag.

Lego-filmen har premiere i de danske biografer i dag, torsdag.