Lego holder stand mod spil-giganter

Det har indtil videre ikke slået Legos salg ud af kurs, at både Nintendo og Sony har sendt nye udgaver af deres spillekonsoller på gaden. Men det endelige svar kommer først i forbindelse med julesalget, lyder det fra Lego.

Lego ser du til at fortsætte den gode form og holder budgettet trods kraftig konkurrence om børnefamiliernes pengepung i første halvår fra specielt Nintendo og Sony, der har sendt nye udgaver af deres spillekonsoller på gaden. Det skriver Jyllands-Posten.

Direktør med ansvar for salget i Billund-virksomheden, Mads Nipper, fortæller, at man foreløbig ligger en spids over budgettet. I 2006 solgte Lego for i alt 7,8 mia. kr. og kunne deraf fremvise et årsresultat på 1,6 mia. kr. før skat. Men det er allerede meldt ud, at salget i 2007 ikke når samme højder.

Men første halvår er fint overstået, hvor det specielt er det tyske marked, der vækker jubel i Billund, hvor man er meget spændte på 2007-resultatet. Allerede i vinters advarede Lego i mod at sammenligne 2007 med succesåret 2006, fordi Lego havde medvind på alle cykelstier i 2006, mens 2007 byder på hård konkurrence fra spil-giganterne og deres nye produkter, der altid er et hit på børneværelserne.

”Jeg er stadig bekymret. Der, hvor vi må forvente for alvor at mærke konkurrencen fra især de forskellige spillekonsoller, er i højsæsonen, altså ved juletid, hvor kunderne køber den form for dyrere legetøj. Derfor er det for tidligt at sige, at vi går ram forbi,” siger Mads Nipper.