Lego giver Ferrari baghjul

Den danske legetøjskoncern Lego har netop overtaget tronen som verdens mest magtfulde brand og kører derved fra den tidligere verdensetter, italienske Ferrari. Apple holder dog fast i titlen som verdens mest værdifulde brand.

Foto: FERDY DAMMAN

Det skriver The Telegraph.

Lego topper således listen fra konsulenthuset Brand Finance over verdens "stærkeste" brands, som måler et brands evne til at påvirke en virksomheds præstation ved at se på marketing-investeringer og den goodwill, der er bygget op omkring brandet.

- Lego var en overraskende kandidat til at overtage titlen fra sidste års vinder, Ferrari. Det skyldes i høj grad The Lego Movie (Lego-filmen, red.), der var en stor succes. Endvidere har Lego den styrke, at produkterne appellerer til begge køn i alle aldre, og at børn elsker legetøjet, mens forældrene føler nostalgi, siger Robert Haigh, der er brandekspert hos konsulenthuset Brand Finance, til The Telegraph.

Mens Lego bygger oven på de seneste års store succes, sidder Ferrari fast i bakgear. Efter Ferrari-ikonet Michael Schumacher indstillede Formel 1-karrieren, har luksusbilproducenten haltet efter på racerbanen, mens brandværdien ifølge konsulenthuset er blevet mere mainstream.

Efter Lego følger konsulentvirksomeheden PwC og den østrigske energidrikproducent Red Bull.

I en parallel undersøgelse topper Apple igen i år listen over verdens mest værdifulde brands foran Samsung og Google. Den store iPhone 6-succes har styrket æble-brandet med 23 pct. siden sidste år, og alene selskabets navn vurderes nu at have en værdi af 128,3 mia. dollar, svarende til 837,2 mia. kr.