Lego går glip af massivt julesalg

Butikkerne tørster efter flere æsker af pigeserien Lego Friends, fordi legetøjsvirksomheden op til jul ikke kan følge med efterspørgslen fra piger over hele verden.

Legos nye univers 'Lego friends' har skabt stor debat rundt om i verden - specielt i den kønnede debat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Juletiden kunne være blevet væsentlig sødere for Lego. Men i stedet for at godte sig, så står Lego - som det også er sket tidligere - i en situation, hvor man har skudt forbi efterspørgslen.

De lyserøde klodser i pige-serien Lego Friends, der først blev udskældt for kønsdiskrimination og siden udviklede sig til det store lokomotiv i legetøjsvirksomhedens buldrende vækstmaskine, hitter fortsat massivt. I så høj grad at Lego må vinke farvel til omsætning i det vigtige julesalg, fordi der ikke er nok Lego Friends-æsker på hylderne. Det skriver Børsen.

"Når man lever i en så sæsonpræget forretning, er det et faktum, vi må leve med. Hvis vi havde ti procent mere kapacitet, ville vi stadig ikke altid ramme rigtigt og undgå, at nogle butikker får udsolgt af visse produkter," siger Mads Nipper, der er Legos koncerndirektør for globalt salg, til Børsen.

Med Lego Friends har virksomheden for første gang fået et pletskud hos pigerne, og serien æder sig ind på niveauet for hittet Ninjago.

Hos detailkæden Top Toy, der driver Fætter BR-kæden og de danske Toys'r'us-butikker, ærgrer man sig over udsigten til tomme Lego-hylder.

"Vi får løbende varer, men vi får ikke alt det, vi kan sælge. Jeg vurderer, at vi kunne have solgt mellem en tredjedel og en halv gang mere, siger Carsten Nielsen, varedirektør i Top Toy, til Børsen.

Også netbutikkerne, der vinder stadig flere markedsandele på de fysiske butikker, mærker manglen på efterspørgsel. Til gengæld står legetøjsmarkedet som helhed stille, så på trods af den glippede omsætning står Lego til at sluge endnu større markedsandele. I alt venter Lego en omsætning pænt over 20 mia. kroner i år mod 18,7 mia. kroner i 2011.

Hos Lego er man ked af at skuffe de mange kunder, der må gå forgæves efter Lego Friends. Man prøver at redde noget af det tabte ved at skrue ned for produktionen af legetøjsfirmaets mere klassiske produkter.

Mads Nipper fra Lego peger dog på, at julesalget er notorisk svært at forudsige.

"Langt over halvdelen af vores salg er nye produkter, som ikke eksisterede 1. januar. Uanset hvor meget vi øver os, bliver altid klogere i løbet af året på, hvad der sælger," siger han til Børsen.